جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

نرخ بالاي افسردگي در كشورهاي مرفه

گروه پژوهش هاي خبري - شهروندان كشورهاي مرفه و ثروتمند بيشترين نرخ ابتلا به افسردگي حاد را دارند كه نرخ ابتلا به اين اختلال رواني در كشورهاي آمريكا، فرانسه و هلند بيشتر است.
نرخ ابتلا به به اين بيماري در كشورهاي ثروتمند 15 درصد است، در حالي كه در كشورهاي فقير يا كم درآمد اين رقم 11 درصد مي باشد. در حال حاضر، افسردگي به عنوان چهارمين بيماري شايع در جهان است، بنا به تخمين سازمان بهداشت جهاني منتشر شده در مجله بهداشت و درمان، اين بيماري در سال 2020 در جايگاه دوم قرار خواهد گرفت. هلند با 33.6 درصد، فرانسه با 32.3 درصد و آمريكا با 30.9 درصد بيمار مبتلا به افسردگي حاد پس از هند حدود 36 درصدي در رده‌هاي دوم تا چهارم قرار دارند.
روزنامه ال موندو چاپ اسپانيا در 27 جولاي(5 مردادماه) به پديده افسردگي و عوامل موثر در پيدايش اين بيماري در افراد پرداخت. طبق گزارش اين روزنامه، بيماري افسردگي كه بالغ بر 121 ميليون نفر با آن دست و پنجه نرم مي كنند و در مراحل شديد اين بيماري يا به عبارتي افسردگي حاد، افراد به خودكشي روي مي‌آورند و سالانه 850 هزار نفر بر اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند، بدون استثنا در تمام كشورهاي جهان گسترش يافته و تبديل به يك بحران بزرگ بهداشت عمومي شده است. اما سووال اين است كه منطقه جغرافيايي و يا سطح درآمد از عوامل محرك اين بيماري است يا خير؟
پاسخ به اين سووال با توجه به زياد بودن عوامل محرك كمي دشوار است. اما سازمان بهداشت جهاني با همكاري 20 مركز بين المللي روان درماني كه در ميان آنها دو مركز اسپانيايي نيز به چشم مي خورد به تحقيق و بررسي پيرامون منطقه جغرافيايي و ثروت به عنوان عامل اصلي بيماري افسردگي در سراسر جهان پرداخته است.
به گزارش ال موندو با تحقيق بر روي بيش از 89 هزار داوطلب از 18 كشور مختلف جهان معلوم شد، برخلاف آنچه كه محققين پيش از شروع به كار تصور مي كردند، نرخ ابتلا به افسردگي در كشورهاي ثروتمند 15 درصد است در حالي كه در كشورهاي فقير يا كم درآمد اين رقم 11 درصد مي باشد.
اين تحقيقات بر روي 18 كشور انتخاب شده(با توجه به معيارهاي بانك جهاني) است. بلژيك، فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، هلند، رژيم صهيونيستي، ايالات متحده، ژاپن و نيوزلند كه غني و ثروتمند هستند و 8 كشور برزيل، كلمبيا، هند، چين، لبنان، مكزيك، آفريقاي جنوبي و اوكراين به عنوان كشورهاي كم درآمد صورت گرفته است.
بنا به گزارش روزنامه ال موندو به نقل از سازمان بهداشت جهاني، دارا بودن 5 مورد از موارد غم، از دست دادن علاقه، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، احساس بي ارزشي، مشكلات خواب، بي اشتهايي، فقدان انرژي و عدم تمركز، بيش از دو هفته نشانه افسردگي حاد موقت مي باشد. بروز پديده افسردگي حاد موقت در كشورهاي فقير(28 درصد) و در كشورهاي غني (20 درصد) بوده است.
در مناطق با درآمد بالا، متوسط سن افسردگي در حدود 26 سال مي باشد. با اين حال، در مورد اسپانيا، اين اختلال معمولا بعد از سن 30 سالگي ظاهر مي شود، در حالي كه سن متوسط افسردگي در هند 31.9 سال، در چين 18 سال و در آمريكا 22 سال است.
اين اختلال رواني به كيفيت زندگي افراد آسيب مي رساند و روي توان كاركردن آنها و شكل گيري روابطشان تاثيرهاي نامطلوبي برجاي مي گذارد كه در اين ميان بيماران اسپانيايي تا هفت برابر بيشتر از اين موضوع رنج مي برند. وضعيت مشابهي كه در ايتاليا، برزيل و مكزيك نيز وجود دارد.

**تاثير وضعيت تاهل و جنسيت در پيدايش افسردگي
----------------------------------------------------------
زنان 2 برابر مردان از اين بيماري رنج مي‌برند و نداشتن همسر و يا شريك(در نتيجه مرگ و يا طلاق) اصلي‌ترين فاكتور و عامل اين بيماري گزارش شده است.
به گزارش ال موند محققان علاوه بر تجزيه و تحليل در مورد مكان و موقعيت جغرافيايي محل زندگي و چگونگي تاثير آن بر افسردگي، عوامل اجتماعي، جمعيتي و فرهنگي را نيز مورد مطالعه قرار دادند.
اولين برومت (
Evelyn Brome ) روانپزشك و استاد دانشگاه استوني بروكس از نيويورك و يكي از محققين اين مطالعه، معتقد است كه وضعيت تأهل و جنس در كنار عوامل قبلي، با خطر ابتلا به اين بيماري مرتبط است. بر اساس اطلاعات داده شده، براي مثال زنان 2 برابر مردان از اين بيماري رنج مي‌برند. اين واقعيت در 15 كشور از 18 كشور مورد مطالعه، مشاهده شده است. در سه كشور ديگر بلژيك، آلمان و چين وضعيت بيماري زنان بحراني تر است.
وضعيت تاهل نيز نقش مهمي در اين اختلال دارد. بر اساس مطالعات داده شده، زندگي جدا از هم يا طلاق خطر ابتلا به افسردگي حاد را افزايش مي دهد، در حالي كه بيوه بودن كمترين تاثير را داراست، در اوكراين كه در آن زنان با از دست دادن همسر، هشت برابر بيشتر احتمال سقوط به اين اختلال رواني را دارا هستند.
در كشورهاي ثروتمند، مجرد بودن و يا جدا از هم زندگي كردن باعث ايجاد افسردگي است در حالي كه در كشورهاي كم درآمد طلاق و يا بيوه شدن از عوامل موثر در اين بيماري است. همچنين اختلاف طبقاتي و اقتصادي ميان شهروندان يك كشور و سطح آموزش و پرورش نيز نقش موثري در پديدار شدن اين بيماري ايفا مي كند.

**اثير منفي افسردگي بر جامعه و ارتباط آن با بهداشت عمومي
-----------------------------------------------------------------------
سايت خبري تحليلي آي بي تايمز از اسپانيا نيز با اشاره به اين بيماري و ناتوانايي هاي ناشي از آن نوشت: افسردگي به طور قابل توجهي كيفيت زندگي را كاهش دهد و همواره با الگوهاي تفكر تحريف شده، غيرمنطقي و منفي همراه است كه بر روي عملكرد شغلي و اجتماعي تاثير زيادي دارد. به گزارش اين روزنامه، پژوهشگران معتقدند كه رابطه مثبت بين افسردگي و درآمد بالا با افزايش ساعات كار رابطه مستقيمي دارند.
آي بي تايمز با اشاره به اينكه افسردگي در كشورهاي پردرآمد بيشتر از كشورهاي كم درآمد است، نوشت: اما آنچه قابل توجه است اين است كه در كشورهاي كم درآمد متوسط سن شروع افسردگي نزديك به دو سال كمتر و زنان 2 برابر مردان از اين بيماري رنج مي‌برند. مرگ همسر، طلاق و يا جدايي از عوامل عمده اين خطر است.
راديو آر سي ان كلمبيا با اشاره به اين مطالعات به بخش مربوط به كشورش پرداخت و گفت: در تمام كشورهاي مورد مطالعه، زنان دو برابر بيشتراز مردان از افسردگي رنج مي برند. در كلمبيا نيز روند همان است : 15.5 درصد از زنان كلمبيايي در مقايسه با 7.6 درصد از مردان به افسردگي گرفتارند. همچنين داده ها نشان مي دهد كه در سال گذشته، 28 درصد از جمعيت كشورهاي با درآمد بالا در مقايسه با 20 درصد كشورهاي با درآمد متوسط و كم دچار افسردگي روحي شديد شده اند.
به نقل از آرسي ان كلمبيا، بر اساس آخرين بررسي انجام شده توسط وزارت اجتماعي كلمبيا، در زمينه بهداشت رواني، 2 نفر از هر 5 كلمبيايي دچار اختلال رواني هستند كه تنها 23 درصد درمان مناسب را دريافت كرده اند و 30 درصد اختلالات رواني ريشه جدايي خانوادگي، طلاق و فوت بستگان دارد.
نتايج نشان مي دهد كه افسردگي، مشكل مهم بهداشت عمومي است و به كيفيت زندگي افراد آسيب مي رساند و روي توان كاركردن آنها و شكل گيري روابطشان تاثيرات نامطلوبي برجاي مي گذارد. آنچه كه بيشتر از همه تعجب آور است اين است كه كشورهاي ثروتمند با شاخص هاي بهداشتي بالاتر، بيشتر با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كنند.


تاریخ خبر: 13900603
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی