جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

انتشارات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران: پایین ترین سطح شاخص اقتصاد جهان در 28 سال گذشته

ترجمه: نرگس فرزان

شاخص وضعیت اقتصاد جهانی برای ششمین بار متوالی سقوط کرد تا به پایین ترین سطح برآورد شده در طول 28 سال گذشته برسد. این میزان، کمترین سطح شاخص اقتصاد جهانی از آغاز به کار تحقیق و محاسبه آن از سوی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) و مؤسسه IFO در سال 1981 میلادی است.

 


 این شاخص بر اساس نظرسنجی از یک هزار و 35 اقتصاددان از 92 کشور جهان به دست آمده است. شاخص وضعیت اقتصاد جهانی (IFO) در سه ماهه چهارم سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل به میزان 9/9 واحد کاهش یافت و از رقم 60 به 1/50 سقوط کرد. نتایج تحقیق حاکی از افزایش رکود در اقتصاد جهانی است. سقوط شاخص وضعیت اقتصاد جهان در ماه ژانویه 2009 نیز در منطقه اروپا، ایالات متحده و آسیا ادامه یافت. در غرب و مرکز اروپا، تغییر چندانی نداشت، اما در آمریکای لاتین و کشورهای مستقل دارای منافع مشترک (CIS) با وضعیت دشوارتری رو به رو شده است. این گزارش حاکی از آن است اگرچه پیش بینی های اقتصادی برای شش ماهه آتی کاهش بیشتری را نشان نمی دهد اما به وضوح در میانگین جهانی، منفی است.
اقتصاددانان مورد تحقیق، بیان کردند که بر اساس پیش بینی های آنان، حجم بازرگانی و تجارت جهانی در شش ماهه آتی، با کاهش شدیدی روبه رو خواهد بود، اما در همان حال بر این باور هستند که بهای پایین نفت و انرژی، تورم کمتر و کاهش نرخ سودها، دست به دست هم خواهد داد تا سبب بهبود وضعیت اقتصاد جهان و بازگشت اعتبار و اطمینان به بازارهای جهانی را در نیمه دوم سال 2009 تا حدودی فراهم آورد.
این تحقیق، خاطر نشان می سازد که ناکارآمدی صنایع ملی در نتیجه بحران اخیر می تواند همزمان سبب تخریب جریان طبیعی تجارت بین المللی و تقویت حمایت گرایی شود. در موقعیتی که تجارت جهانی برای نخستین بار از سال 1982 میلادی از جایگاه خود عقب نشسته است.
"گای سبان" (Guy Sebban)، دبیرکل ICC، اعلام کرد: « در این وضعیت دشوار، ضرورت دارد که دولت ها به صدای دعوت به حمایت گرایی اعتنا نکنند. شیوه ای که شرایط اقتصادی را تنها به صورت ظاهری بهبود می بخشد، اما در امتداد مسیر به جایی بدتر از امروز خواهد کشاند.»
در ایالات متحده امریکا، هر دو فرایند ارزیابی شرایط اقتصادی اخیر و چشم انداز شش ماهه آتی نسبت به سه ماهه پیش وضعیت بدتری دارد، اما در سایر مناطق به این شدت نیست. یافته ها، تداوم کسری اعتبار و نبود ثبات در اقتصاد امریکا را نشان می دهد. در کشورهای منطقه اروپا، به جز بلژیک، ارزیابی شرایط اقتصادی در ماه ژانویه 2009 وضعیت بدتری را نشان می دهد. هلند و آلمان، حتی از سطح قابل قبول این تحقیق نیز پایین تر رفته اند در همان حال پایین ترین نمادهای این منطقه متعلق به اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایرلند و ایتالیا است.
در آسیا پیش بینی های اقتصادی برای شش ماهه آتی سال، نه تنها بدتر نشده است بلکه روند رو به بهبودی را نشان می دهد. بیشترین کاهش در این منطقه مربوط به دو کشور چین و ویتنام است؛ علاوه بر آن، سقوط شاخص وضعیت اقتصادی در هند، مالزی، سنگاپور، تایلند و هنگ کنگ نیز به صورت رسمی اعلام شده است.
اقتصاددانان مورد تحقیق، نرخ تورم جهانی را 3/3 درصد برآورد کردند که نسبت به سال گذشته 1/2 درصد کاهش یافته است. یک سال پیش، نرخ تورم جهانی 4/5 درصد برآورد شده بود. کاهش نرخ تورم جهانی بیشتر با تأثیر از اروپای غربی بوده است؛ زیرا نرخ تورم این منطقه از 5/3 درصد در سال 2008 به 6/1 درصد رسیده است. همچنین، یافته ها نشان می دهد که در ایالات متحده نیز نرخ تورم از 4 درصد به 4/1 درصد سقوط کرده است.
از سوی دیگر، پیش بینی می شود که کاهش نرخ سود در همه نقاط جهان ادامه یابد. کارشناسان عقیده دارند که ارزش پول واحد اروپا افزایش می یابد هرچند که به میزان پیشین خود نخواهد رسید. نوسان نرخ دلار آمریکا نیز وضعیت متعادل تری خواهد داشت.
اقتصاددانان سراسر جهان اعلام کردند که به پایان رساندن گفت و گوهای تجاری چند جانبه دور دوحه، گام مؤثری در بازگرداندن ثبات، اطمینان و اعتبار به بازارهای جهانی و صحنه همکاری های بین المللی است و در پیش گرفتن راهکار فوری برای بازگرداندن جریان طبیعی کسب و کار جهانی، نخستین اولویت فراروی دولت ها است.

منبع: سایت اتاق ایران






تاریخ خبر: 13881205
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی