جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

روابط تجاري هدفمند،

مدير مركز پژوهشهاي بازرگاني

روابط تجاري هدفمند، رقم صادرات به واردات را نزديك مي كند

تهران - مدير گروه بازرگاني خارجي موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، رشد صادرات و برابري نسبت صادرات غيرنفتي به واردات را نيازمند مديريت صحيح و هدفمند در توسعه روابط با كشورهاي نوظهور به ويژه مستقل مشترك المنافع و داراي ظرفيت بالا در سال هاي آينده دانست.

حسن ولي بيگي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادي توسعه مناسبات با ساير كشورها و ارتقا سطح صادرات جز با تلاش و اهتمام جدي مسئولان ذيربط و بخش خصوصي شامل بازرگانان كشور محقق نمي شود.
به اعتقاد عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، از ميان كشورهاي مناطق نوظهور در جهان كه مي‌توان با اتكا به بازارهاي آنها بخشي از جهش صادراتي را محقق كرد، كشورهاي مستقل مشترك المنافع (
CIS) هستند.
مجموعه كشورهاي مستقل مشترك المنافع، شامل ارمنستان، آذربايجان، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، مولداوي، روسيه، تاجيكستان، تركمنستان، اوكراين، ازبكستان و گرجستان است كه حدود 280 ميليون نفر از جمعيت جهان ( 4/2 درصد جمعيت جهان) را به خود اختصاص دادند.
وي گفت: روند متغيرهاي كلان و برنامه‌هاي بهبود وضعيت اقتصادي كشورهاي مستقل مشترك المنافع، همگي نشان از بهبود وضعيت اقتصادي اين بازارها در آينده دارد.
ولي بيگي تصريح كرد: بهره‌گيري از بازاركشورهاي مستقل مشتر ك المنافع منوط به بكارگيري ابزارهايي است كه منجر به بهبود سهم ايران در مقايسه با رقبا شود.
مدير گروه بازرگاني خارجي موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني استفاده از ابزار موافقت نامه ترجيحات تجاري (
PTA) و مديريت مناسب آن به عنوان يكي از ابزارهاي توسعه تجارت با كشورهاي سي آي اس را يادآور شد و گفت: به نظر مي رسد در اين منطقه از اين ابزار بهره كافي برده نشده است.
وي تصريح كرد : براي توسعه تجارت ايران با كشورهاي مستقل مشترك المنافع انعقاد موافقت‌نامه
PTA بايد سرعت بيشتري به خود بگيرد.
ولي بيگي عنوان كرد: در كشورهاي
CIS در كنار نرخ تعرفه واردات ساير عوارض نظير ماليات بر ارزش افزوده، ماليات مضاعف، عوارض جاده‌اي متعدد و ... دريافت مي‌شود و باتوجه به اينكه برخي از اين عوارض قابليت مذاكره براي كاهش دارند، توصيه مي‌شود در مذاكرات با اين كشورها حتي‌الامكان سعي شود كالاهاي ايراني از اين عوارض شوند.
به گفته اين پژوهشگر ، يكي از ابزارهاي حضور پر رنگ در بازارهاي هدف صادراتي، استفاده از ابزار ترفيع شامل ايجاد نمايشگاه دائمي و يا موقت، ايجاد مراكز تجاري، ايجاد سايت براي معرفي كالاها، ارائه مشوق‌هاي صادراتي به صادر‌كنندگان، برپايي هيات‌هاي تجاري براي بازديد از بازارهاي هدف، برگزاري همايش شناخت فرصت ها و مديريت صحيح آن است.
وي تصريح كرد: يارانه‌هاي اعطايي دولت براي حضور در اين بازارها محدود است، بنابراين به نظر مي‌رسد بايد اين امر مشخص شود كه چه مناطقي از جهان براي ارائه مشوق‌هاي صادراتي در اولويت هستند؛ با مشخص شدن اين موضوع به راحتي مي‌توان اهداف توسعه‌اي را در بازارهاي مورد نظر را پيگيري كرد.
ولي بيگي همچنين گفت: به منظور تشويق به خريد و بالا بردن قدرت خريد مشتريان در بازار كشورهاي مستقل مشترك المنافع از كالاها و خدمات ايراني، برقراري خطوط اعتباري مي‌تواند ابزار مناسبي براي توسعه صادرات كالاها و خدمات ايراني در آنجا باشد.
به باور اين مسئول، يكي از نقاط ضعف اساسي صادر‌كنندگان ايراني شناخت اندك از نيازها و ويژگي‌هاي مشتريان در بازار كشورهاي
CIS است.
وي اين نكته را نيز يادآور شد كه شركت ها به دليل كوچك بودن قادر به انجام هزينه‌هاي تحقيقات بازار و بازاريابي در بازاركشورهاي مستقل مشترك المنافع نيستند.
اين پژوهشگر معتقداست: با تشكيل شركت هاي بزرگ صادراتي تخصصي كه سهامداران آنها صادركنندگان خواهند بود، مي‌توان هزينه‌هاي انجام تحقيقات، هزينه‌هاي رايزني و غيره در بازارها را بسيار كاهش داد. از سوي ديگر امكان جذب نيروهاي متخصص توسط اين شركت ها نيز فراهم مي‌شود كه اين فرصت براي شركت هاي كوچك به دليل توانايي مالي كمتر بوجود مي آيد.
وي از رايزنان بازرگاني به عنوان يكي از عوامل مهم اطلاع رساني نام برد وگفت: افزايش تعداد آنها در بازارها امكان ارايه گزارش هاي تحليلي مناسب از بازارهاي هدف را فراهم مي كند و راهنماي خوبي براي صادر كنندگان ايراني خواهد شد.
ولي بيگي سپس گفت: بررسي‌ها در زمينه خدمات فني و مهندسي نشان مي‌دهد كه عمده سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در كشورهاي
CIS در بخش‌هاي معادن، نفت و گاز است كه دليل عمده آن حضور دولت در طرف ديگر قرارداد مي‌باشد. بنابراين به جهت موقعيت مناسب ايران، همكاري در زمينه‌هاي اكتشاف معادن، اكتشاف و استخراج نفت و گاز و سيستم توزيع و انتقال آنها، خدمات مالي، خدمات نيروگاهي و تجهيز شبكه راه‌آهن راهكار مناسبي براي افزايش صادرات خواهد بود .
وي در ادامه اظهار داشت: با وجود امضاء موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هاي منعقده، مشكلات بسياري در خصوص مسايل گمركي، بانكي، استاندارد، موافقتنامه‌هاي قرنطينه دامي، نباتي و ... وجود دارد كه لازم است كميته‌هاي پيگيري اين موافقت‌نامه تشكيل و مشكلات اجرايي موافقت‌نامه‌ها بررسي و در نشست‌هاي سالانه حل و فصل شود.
ولي بيگي در توضيح ديدگاه خود به ذكر مثالي پرداخت و گفت: به عنوان مثال تفاهم‌نامه استاندارد با اكثريت كشورهاي مستقل مشترك المنافع امضاء شده اما معيارهاي ارزيابي و انطباق استانداردهاي ايران و اين كشورها تفاوت بسياري با هم دارد كه ضروري است انطباق استاندارد‌ها با يك برنامه‌ريزي هر چه سريعتر صورت پذيرد.
وي موفقيت در بازار كشورهاي مستقل مشترك المنافع را نيازمند ، انجام تحقيقات اوليه بازار به منظور شناخت بازيگران، ويژگي‌ها و نيازهاي مشتريان و ....، داشتن يك شريك خوب كه بخشي از عدم شناخت بازار همچون قوانين و مقررات، نيازها، فرايندهاي اجرايي حضور در بازار و غيره را توسط صادر‌كنندگان را بر طرف نمايد. دانست و افزود: داشتن ارتباطات مناسب با افراد كليدي مي‌تواند بخشي از مشكلات موجود در بازارها را حل نمايد.


تاریخ خبر: 13900224
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی