شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

همایش فرصتهای تجاری کشور اسپانیا برگزار شد


آشنایی با فرصت‌های تجاری اسپانیا، موضوع نشستی بود که به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و اسپانیا با حضور مقامات سفارت‌های دو کشور و فعالان اقتصادی ایرانی علاقه‌مند به حضور در بازار اسپانیا روز دوشنبه 26 تیرماه 1402 در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران- در این نشست نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر لزوم تقویت سطح روابط تجاری ایران با کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، گفت: افزایش سطح مناسبات و تسهیل شرایط ارتباطات تجاری، هدف معاونت بین‌الملل اتاق ایران است و در این حوزه، استفاده از ظرفیت سفارت‌خانه‌ها برای پیدا کردن راهکارهای لازم مؤثر خواهد بود.

اسدی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و تلاش در راستای تولید و سرمایه‌گذاری مشترک را اولویت اتاق ایران در جریان روابط بین‌المللی کشور دانست و تصریح کرد: ایران و اسپانیا از گذشته دور تا به امروز روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف گردشگری، هتل‌سازی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، انرژی‌های تجدیدپذیر، داروسازی و پزشکی داشتند و با توجه به این سابقه، لازم است در مسیر بهبود و احیای روابط بین دو کشور تلاش کنیم. در این رابطه همکاری دو دولت در تعریف مکانیزم‌های تهاتر و استفاده از ظرفیت کمیسیون مشترک که قرار است به زودی برگزار شود، ضرورت دارد.

احیای حجم مبادلات 3 میلیارد دلاری بین ایران و اسپانیا را دنبال می‌کنیم

محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا در این همایش نسبت به بهبود سطح روابط تجاری ایران با اسپانیا اظهار امیدواری کرد و گفت: در تلاشیم موانع موجود در این وادی را حذف کنیم هرچند مشکل اصلی تحریم‌ها و محدودیت در نقل و انتقالات ارزی است.

او با بیان اینکه ایران و اسپانیا سابقه ۳ میلیارد دلار مبادله تجاری با یکدیگر را داشتند، سطح صادرات امروز ایران به اسپانیا را حدود ۱۵۰ میلیون دلار و واردات از این کشور را ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرد و افزود: زمینه لازم برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک قابل تعریف است؛ اما لازم است برای این منظور بسترها فراهم و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. اتاق مشترک در این مسیر تلاش می‌کند.


شناسایی ظرفیت‌ها قدم اول در توسعه مناسبات تجاری است

در ادامه آنخل لوسادا فرناندز، سفیر اسپانیا در تهران، شناسایی فرصت‌های همکاری تجاری بین دو کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ایران و اسپانیا ظرفیت‌های خوبی برای همکاری با یکدیگر دارند و از آنجا که اسپانیا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده گرفته، فرصت خوبی برای دو کشور است تا روابط خود را بیشتر کنند.

او معتقد است ریاست دوره‌ای اسپانیا در اتحادیه اروپا، شرایطی را ایجاد می‌کند تا اتخاذ رویکرد باز کشورها نسبت به ایران تشویق شود. سفیر اسپانیا در تهران همچنین به امکان همکاری با ایران در حوزه انرژی در پی جنگ بین روسیه و اوکراین اشاره کرد.

فرناندز از تلاش‌های سفارت‌خانه برای حفظ روابط تجاری با ایران و تقویت آن خبر داد و افزود: در طول تاریخ روابط بین دو کشور ادامه داشته، هرچند متناسب با شرایط، دچار نوساناتی شده است. با این حال دو طرف نسبت به حفظ و احیای آن متعهد هستند و سعی می‌کنند تجارت بین خود را تسهیل و تسریع کنند.

از فرصت ریاست دوره‌ای اسپانیا بر اتحادیه اروپا استفاده کنیم

در بخش بعدی این نشست، علیرضا حاجی‌شاه، مسئول بخش اقتصادی سفارت ایران در اسپانیا، ریاست دوره‌ای این کشور بر اتحادیه اروپا را فرصت مغتنمی برای ایران و احیای روابط تجاری با این اتحادیه توصیف کرد و گفت: این فرصت شش ماهه باید مورد توجه دو طرف قرار بگیرد تا به دستاوردهای قابل توجهی در راستای بهبود مناسبات ایران با اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی دست پیدا کنیم.

او به بالا بردن سطح آشنایی فعالان اقتصادی دو طرف نسبت به بازارهای دو کشور اشاره و تأکید کرد: هرچه سطح آشنایی دو طرف نسبت به قوانین تجاری، سلایق، آمار و ظرفیت‌ها بیشتر باشد، امکان توسعه روابط نیز بیشتر خواهد شد.

حاجی‌شاه بر این باور است که تهیه گزارش‌ها درباره اطلاعات موردنیاز تجار از بازار هدف یک ضرورت است که توسط سفارت ایران در اسپانیا تهیه شده و باید مورد توجه فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

مسئول بخش اقتصادی سفارت ایران در اسپانیا با نگاهی به محدودیت‌های حاکم بر اقتصاد ایران گفت: تحریم‌ها و محدودیت‌ها گسترده هستند؛ اما نباید در پشت این قفل‌ها و درهای بسته بمانیم، هنر آن است که از این موانع عبور کرده و فرصت‌هایی را برای احیای روابط پیدا کنیم. رشد روابط تجاری بین ایران و اسپانیا طبق مقایسه آمار تجارت دو سال اخیر گواه بر موفقیت و امکان ادامه مسیر است، پس نباید ناامید شد. امروز صادرات کالا با ارزش‌افزوده بیشتر به اسپانیا محقق شده و این دستاورد قابل توجهی است.

او سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را با هدف استمرار روابط و صادرات اقلام باکیفیت‌تر به اسپانیا را هدف اصلی دانست و تجزیه‌وتحلیل زوایای مختلف بازار برای حضور پررنگ‌تر در اسپانیا را ضروری خواند.

حاجی‌شاه تصریح کرد: توجه به اقلام صادراتی که انحصار آنها در اختیار ایران است در توسعه روابط بین ایران و اسپانیا بسیار مهم است، از جمله زعفران و پسته. صادرات محصولات کشاورزی به این کشور، نیمی از صادرات ایران به اسپانیا را تشکیل می‌دهد پس توجه به این حوزه را باید در برنامه کاری خود قرار دهیم نا بتوانیم در صادرات محصولاتی با استانداردهای بالاتر موفق شویم.

تمرکز بر حوزه خودرو، کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر برای سرمایه‌گذاری مشترک

اینیگو جیل کازارس، مسئول بخش اقتصادی سفارت اسپانیا در تهران از گسترده بودن ظرفیت‌های اقتصادی برای گسترش روابط تجاری بین ایران و اسپانیا سخن گفت و تأکید کرد: اسپانیا چهاردهمین اقتصاد بزرگ دنیا و چهارمین اقتصاد اروپاست. صنعت گردشگری مهم‌ترین صنعت و بالاترین درآمد را در GDP دارد. اسپانیا دارای اقتصاد بازی است و جذب سرمایه‌های خارجی را دنبال می‌کند و باید اذعان داشت که سهم بالایی از توسعه این کشور از مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌گذرد. اسپانیا هم در بسیاری از کشورها از جمله آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری کرده است. اقتصاد اسپانیا خدمات‌محور تلقی می‌شود که سهم ۵۰ درصدی از GDP این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

او همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر را به طرف ایرانی پیشنهاد داد و ایجاد خوشه‌های بزرگ فناوری‌های جدید برای استفاده در صنایع را با همکاری ایران ممکن دانست.

کازارس با بیان این مطلب که نمی‌توان اثرات تحریم را نادیده گرفت، ادامه داد: فرصت‌های همکاری بین ایران و اسپانیا بسیار زیاد است، هرچند کار دشواری پیش رو داریم.

مسئول بخش اقتصادی سفارت اسپانیا در تهران همکاری در بخش خودرو را نیز پیشنهاد داد و افزود: اسپانیا دومین تولیدکننده خودرو در اروپاست تا آنجا که ۱۸ درصد صادرات این کشور به صنعت خودرو اختصاص دارد. همکاری در بخش صنایع آزمایشگاهی و پزشکی نیز ظرفیت قابل توجهی است که می‌توان سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش را نیز مورد توجه قرار داد. از طرف دیگر کشاورزی و غذا ظرفیت بالایی برای همکاری دارد. نوآوری‌های خوبی در این حوزه اتفاق افتاده و اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد غذایی در اروپا شناخته می‌شود. بنابراین ایران و اسپانیا می‌توانند در ساخت گلخانه نیز با یکدیگر همکاری کنند.

او در ادامه اطلاعاتی درباره میزان سرمایه لازم به منظور راه‌اندازی انواع شرکت در این کشور و شرایط پرداخت انواع مالیات در اسپانیا ارائه داد.



در جمع‌بندی این نشست تقویت تعاملات، برگزاری نشست‌های مستمر تخصصی در حوزه‌های مختلف، آماده شدن برای شرایط بعد از تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، تمرکز روی قطعات ریلی، صنعت خودرو، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی دو طرف، سرمایه‌گذاری روی تولید کالاهای انرژی محور، تمرکز بر بخش کشاورزی با تأکید بر استفاده از دانش اسپانیا و همکاری‌های مشترک، مورد تأکید قرار گرفت.


تاریخ خبر: 14020427
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی