
نشست نهار کاری به میزبانی جناب آقای آنتونیو سانچز بندیتو گاسپار، سفیر اسپانیا در تهران روز سه شنبه 08 اردیبهشت ماه 1405، در محل اقامت ایشان در تهران برگزار شد. این دیدار بستری برای تبادل نظر پیرامون توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و اسپانیا فراهم آورد.
در این نشست، آقای صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آقای دکتر محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا، آقای سیدحامد عسگری، معاون امور بینالملل اتاق ایران، و خانم سما فرخندهنژاد، مدیر اروپا در بخش بینالملل اتاق بازرگانی ایران، حضور داشتند. از سوی سفارت اسپانیا نیز علاوه بر سفیر، آقای خیل کاسارس، رایزن بازرگانی، و خانم مریم موتیا، معاون بخش بازرگانی سفارت، در این نشست شرکت کردند.
در ابتدای این دیدار، سفیر اسپانیا ضمن خوشامدگویی به مهمانان و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، آن را گامی مثبت در مسیر تقویت روابط دوجانبه ارزیابی کرد. در ادامه، آقای حسنزاده با قدردانی از میزبانی سفیر و حضور در این ملاقات، به مواضع اصولی دولت اسپانیا در حمایت از عدالت و صلح اشاره کرد و این رویکرد را زمینهساز تقویت همکاریهای اقتصادی میان دو کشور دانست.
همچنین جناب سفیر اسپانیا با اشاره به سطح مطلوب تعاملات موجود، اظهار داشتند که روابط بسیار خوبی با اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا برقرار شده است. ایشان همچنین با تأکید بر ارتباط دوستانه و سازنده خود با آقای دکتر طاهری، رییس اتاق مشترک، این همافزایی را زمینهای مؤثر برای پیشبرد همکاریها دانسته و تصریح کردند که با اتکا به این تعاملات، تلاش خواهند کرد مسیر توسعه روابط، بهویژه در حوزه اقتصادی، با جدیت بیشتری دنبال شود.
آقای حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر ظرفیتهای موجود، بهویژه در حوزه بازسازی زیرساختها و مراکز آسیبدیده، بهخصوص در بخشهای صنعت و پتروشیمی، بر آمادگی ایران برای گسترش تعاملات با شرکتهای اسپانیایی تأکید کرد. وی در همین راستا، پیشنهادی جامع مشتمل بر هشت محور عملیاتی به سفیر ارائه داد که هدف آن، تسهیل و تسریع روند همکاریهای مشترک بود. در این پیشنهاد، ایجاد یک کمیته مشترک پیگیری و اجرایی با مشارکت اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی اسپانیا نیز پیشبینی شده است تا بهعنوان نهاد هماهنگکننده، روند پیشبرد پروژهها را مدیریت کند.
آقای حسنزاده همچنین با اشاره به علاقهمندی دولت و بخش خصوصی ایران برای همکاری با دولت و شرکتهای اسپانیایی، تصریح کرد که ملت ایران همواره همراهی و حمایت کشورهایی را که در شرایط دشوار جنگ در کنار ما بودهاند، به خاطر خواهد سپرد.
در ادامه، سفیر اسپانیا ضمن قدردانی از ارائه این پیشنهاد جامع، اعلام کرد که مفاد آن با دقت بررسی شده و نتایج در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. این رویکرد نشاندهنده استقبال طرف اسپانیایی از توسعه همکاریهای هدفمند و ساختاریافته بود.
از دیگر محورهای مطرحشده در این نشست، پیشنهاد برگزاری سمیناری با عنوان «همکاریهای ایران و اسپانیا» در محل اتاق بازرگانی ایران بود که از سوی آقای حسنزاده مطرح شد. در این راستا، از سفیر اسپانیا و رایزن بازرگانی این کشور برای سخنرانی در این رویداد دعوت به عمل آمد که با استقبال و پذیرش سفیر همراه شد و مقرر گردید مقدمات اجرایی آن در آینده نزدیک فراهم شود.
پس از صرف نهار، آقای عسگری به تشریح جزئیات بیشتری از پیشنهادهای ارائهشده پرداخت و ضمن تبیین شرایط منطقه، بر ضرورت بهرهگیری از فرصتهای موجود برای تقویت همکاریهای اقتصادی تأکید کرد. سخنان ایشان در راستای ایجاد درک مشترک از شرایط و ترسیم مسیرهای عملی همکاری، مورد توجه حاضران قرار گرفت.
در ادامه، آقای دکتر طاهری ضمن قدردانی از سفیر اسپانیا بهواسطه برگزاری این نشست، بر اهمیت تداوم اینگونه دیدارها تأکید کرد و برگزاری دومین جلسه در فاصله زمانی کوتاه را نشانهای روشن از عزم جدی طرفین برای توسعه و تعمیق روابط دوجانبه دانست.
وی همچنین با اشاره به مواضع اصولی دولت اسپانیا و حضور فعال جناب سفیر در ایران علیرغم چالشها و محدودیتهای موجود، این رویکرد را بیانگر درک عمیق و اشراف کامل ایشان بر تحولات و شرایط جامعه ایران ارزیابی کرد.
آقای دکتر طاهری در ادامه به بازتاب مثبت این مواضع در افکار عمومی ایران اشاره کرده و اظهار داشت که حمایت از رویکردهای مبتنی بر صلح و محکومیت تحمیل جنگ ناعادلانه علیه ایران، با استقبال و همراهی مردم مواجه شده است. بهگونهای که در روزهای اخیر، در جریان گردهماییهای مردمی، از جمله در میدان آرژانتین، برخی شهروندان بهصورت نمادین از این محل با عنوان «میدان اسپانیا» یاد کردهاند؛ امری که نشاندهنده توجه و قدردانی افکار عمومی نسبت به مواضع منصفانه و صلحطلبانه دولت اسپانیا است.

