
نشست هماندیشی معاونت بینالملل اتاق ایران با رؤسای اتاقهای مشترک بازرگانی برگزار شد.
محور این نشست، بررسی اقدامات انجامشده از سوی اتاقهای مشترک در دوره جنگ و ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای پایداری تولید و تجارت بود.
سیدحامد عسگری، معاون امور بینالملل اتاق ایران، در این نشست با اشاره به جایگاه اتاقهای مشترک بازرگانی اظهار داشت: اتاقهای مشترک و رؤسا و اعضای باسابقه این اتاقها، در شرایط موجود، ظرفیتهایی کارآمد برای فرماندهی تجارت خارجی و مدیریت روابط اقتصادی هستند و تجربه و ایدههای آنها در این مسیر بسیار مؤثر است. وی افزود: برای ترمیم و تقویت زنجیره تأمین، باید با کشورهای هدف تعامل مؤثر برقرار شود تا از طریق تولیدات داخلی و شبکههای بازرگانی آنها، نیازهای حوزه تأمین گردد.
در همین راستا، دکتر محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا ، با حضوری فعال در این نشست ، به تشریح آخرین وضعیت روابط دوجانبه در شرایط جاری پرداخت. وی با اشاره به بازگشت سفیر اسپانیا به تهران بنا به دستور نخستوزیر این کشور و ورود وی از مسیر زمینی بهدلیل محدودیتهای پروازی ، این اقدام را نشانهای مثبت از تداوم تعاملات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور ارزیابی کرد. به گفته وی، استقبال صورتگرفته از سفیر در محل سفارت و نیز برقراری تماس تلفنی با وی ، زمینه بررسی مجدد روابط اقتصادی و تجاری را فراهم کرده است.
طاهری همچنین از برنامهریزی برای دیدار رسمی هیأتمدیره اتاق مشترک با سفیر اسپانیا در روزهای آتی خبر داد و به امکان انجام سفرهای استانی وی به مشهد و اصفهان (در صورت بهبود شرایط امنیتی) اشاره کرد. وی در ادامه پیشنهاد برگزاری سمیناری با عنوان «نقش اسپانیا در تحولات اخیر» با مشارکت اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و اسپانیا و با حضور سفرای دو کشور را مطرح ساخت.رییس اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا: رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا با تأکید بر ظرفیتهای اقتصادی اسپانیا ، این کشور را یکی از گزینههای قابل اتکا برای مشارکت در تأمین نیازهای واحدهای تولیدی آسیبدیده عنوان کرد و پیشنهاد داد نشست مستقیمی میان ریاست اتاق ایران و طرف اسپانیایی برای بررسی زمینههای توسعه همکاری، بهویژه در حوزههایی همچون فولاد ، پتروشیمی و صنایع غذایی برگزار شود. وی همچنین بر امکان بهرهگیری از ظرفیتهای تجاری اسپانیا برای دسترسی به بازارهای آمریکای لاتین تأکید کرد و افزود: در صورت شکلگیری ابتکارات جدید، این پیشنهادها میتواند در چارچوب اتاق ایران پیگیری و عملیاتی شود.
تاق بازرگانی ایران و اسپانیا: در ادامه، یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست، تصریح کرد: علاوه بر هماندیشی در خصوص رفع مشکلات ناشی از شرایط جنگی، اتاقهای بازرگانی باید مسئولیت برنامهریزی برای دوره پساجنگ را نیز بر عهده بگیرند. وی همچنین با اشاره به بروز اختلالات در زنجیره لجستیک، از توقف گسترده کانتینرها در مبادی مهمی نظیر جبلعلی، دبی و کراچی خبر داد و بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای رفع این چالشها تأکید کرد.
قدیر قیافه، نایبرئیس اتاق ایران که بهصورت برخط در نشست حضور داشت، بهرهگیری از ظرفیت اتاقهای مشترک را یکی از راهبردهای مؤثر برای گرهگشایی از مسائل تجاری دانست و خواستار تلاش حداکثری برای تکمیل حلقههای مفقوده زنجیره تأمین شد. همچنین عبداله مهاجر دارابی، عضو هیأترئیسه اتاق ایران، با تأکید بر نقش بخش خصوصی در حفظ ظرفیت تولید و بازسازی کشور، اعلام کرد فعالان اقتصادی همچون گذشته از هیچ تلاشی در مسیر تداوم تولید و آبادانی کشور دریغ نخواهند کرد.
در ادامه این نشست، رؤسای اتاقهای مشترک بازرگانی از جمله نمایندگان اتاقهای مشترک با کشورهای کویت، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، کشورهای آفریقایی، عمان، ایتالیا، هند، آذربایجان، ترکیه، ویتنام و امارات متحده عربی، به بیان دیدگاهها، تجربیات و پیشنهادهای خود پرداختند و بر لزوم اتخاذ راهکارهای متناسب با شرایط جنگی برای حفظ جریان تجارت تأکید کردند.
هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، با اشاره به انتقال بخشی از تجارت خارجی به بنادر و مبادی شمالی کشور، گفت: انتقال محمولهها به این گمرکات باید متناسب با زیرساختهای گمرکی آنها باشد و در صورت لزوم، توسعه و تقویت این زیرساختها در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت، دپوی کالا منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.
احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا نیز بر ضرورت برگزاری منظمتر جلسات همفکری تأکید کرد و گفت: اتاقهای مشترک ضمن برخورداری از استقلال، در چارچوب قوانین و تحت نظارت اتاق ایران فعالیت دارند و در مسیر حل مسائل کشور، همراه اتاق خواهند بود.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، نیز با تأکید بر شرایط خاص موجود، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی باید تمرکز اصلی بر چگونگی تأمین نیازهای کشور در کوتاهمدت باشد.
در جمعبندی این نشست، رؤسای اتاقهای مشترک تأکید کردند که ارائه پیشنهادها و بهرهگیری از راهکارهای جایگزین باید با لحاظ شرایط جنگی صورت گیرد و اعلام کردند با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود، نهایت تلاش خود را برای حفظ تداوم تجارت و ترمیم زنجیره تأمین واحدهای تولیدی کشور به کار خواهند گرفت.
طاهری همچنین از برنامهریزی برای دیدار رسمی هیأتمدیره اتاق مشترک با سفیر اسپانیا در روزهای آتی خبر داد و به امکان انجام سفرهای استانی وی به مشهد و اصفهان (در صورت بهبود شرایط امنیتی) اشاره کرد. وی در ادامه پیشنهاد برگزاری سمیناری با عنوان «نقش اسپانیا در تحولات اخیر» با مشارکت اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و اسپانیا و با حضور سفرای دو کشور را مطرح ساخت.رییس اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا: رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا با تأکید بر ظرفیتهای اقتصادی اسپانیا ، این کشور را یکی از گزینههای قابل اتکا برای مشارکت در تأمین نیازهای واحدهای تولیدی آسیبدیده عنوان کرد و پیشنهاد داد نشست مستقیمی میان ریاست اتاق ایران و طرف اسپانیایی برای بررسی زمینههای توسعه همکاری، بهویژه در حوزههایی همچون فولاد ، پتروشیمی و صنایع غذایی برگزار شود. وی همچنین بر امکان بهرهگیری از ظرفیتهای تجاری اسپانیا برای دسترسی به بازارهای آمریکای لاتین تأکید کرد و افزود: در صورت شکلگیری ابتکارات جدید، این پیشنهادها میتواند در چارچوب اتاق ایران پیگیری و عملیاتی شود.
تاق بازرگانی ایران و اسپانیا: در ادامه، یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست، تصریح کرد: علاوه بر هماندیشی در خصوص رفع مشکلات ناشی از شرایط جنگی، اتاقهای بازرگانی باید مسئولیت برنامهریزی برای دوره پساجنگ را نیز بر عهده بگیرند. وی همچنین با اشاره به بروز اختلالات در زنجیره لجستیک، از توقف گسترده کانتینرها در مبادی مهمی نظیر جبلعلی، دبی و کراچی خبر داد و بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای رفع این چالشها تأکید کرد.
قدیر قیافه، نایبرئیس اتاق ایران که بهصورت برخط در نشست حضور داشت، بهرهگیری از ظرفیت اتاقهای مشترک را یکی از راهبردهای مؤثر برای گرهگشایی از مسائل تجاری دانست و خواستار تلاش حداکثری برای تکمیل حلقههای مفقوده زنجیره تأمین شد. همچنین عبداله مهاجر دارابی، عضو هیأترئیسه اتاق ایران، با تأکید بر نقش بخش خصوصی در حفظ ظرفیت تولید و بازسازی کشور، اعلام کرد فعالان اقتصادی همچون گذشته از هیچ تلاشی در مسیر تداوم تولید و آبادانی کشور دریغ نخواهند کرد.
در ادامه این نشست، رؤسای اتاقهای مشترک بازرگانی از جمله نمایندگان اتاقهای مشترک با کشورهای کویت، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، کشورهای آفریقایی، عمان، ایتالیا، هند، آذربایجان، ترکیه، ویتنام و امارات متحده عربی، به بیان دیدگاهها، تجربیات و پیشنهادهای خود پرداختند و بر لزوم اتخاذ راهکارهای متناسب با شرایط جنگی برای حفظ جریان تجارت تأکید کردند.
هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، با اشاره به انتقال بخشی از تجارت خارجی به بنادر و مبادی شمالی کشور، گفت: انتقال محمولهها به این گمرکات باید متناسب با زیرساختهای گمرکی آنها باشد و در صورت لزوم، توسعه و تقویت این زیرساختها در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت، دپوی کالا منجر به بروز مشکلاتی خواهد شد.
احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا نیز بر ضرورت برگزاری منظمتر جلسات همفکری تأکید کرد و گفت: اتاقهای مشترک ضمن برخورداری از استقلال، در چارچوب قوانین و تحت نظارت اتاق ایران فعالیت دارند و در مسیر حل مسائل کشور، همراه اتاق خواهند بود.
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، نیز با تأکید بر شرایط خاص موجود، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی باید تمرکز اصلی بر چگونگی تأمین نیازهای کشور در کوتاهمدت باشد.
در جمعبندی این نشست، رؤسای اتاقهای مشترک تأکید کردند که ارائه پیشنهادها و بهرهگیری از راهکارهای جایگزین باید با لحاظ شرایط جنگی صورت گیرد و اعلام کردند با استفاده از تمامی ظرفیتهای موجود، نهایت تلاش خود را برای حفظ تداوم تجارت و ترمیم زنجیره تأمین واحدهای تولیدی کشور به کار خواهند گرفت.
25فوریه2026

