نشست خوشامدگویی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا به سفیر اسپانیا در تهران

نشست خوشامدگویی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا به سفیر اسپانیا در تهرانهمزمان با ازسرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک
2 اردیبهشت ساعت 10 صبح در سفارت اسپانیا در تهران
از سوی سفارت اسپانیا در تهران:جناب آقای آنتونیو سانچز بندیتو گاسپار – سفیرجناب آقای اینیگو خیل کاسارس – رایزن بازرگانیسرکار خانم مریم موتیا – معاون بخش بازرگانی
از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا:جناب آقای دکتر محمد طاهری – رئیس اتاق مشترکجناب آقای سعید هاشمی – عضو هیئت‌مدیرهجناب آقای محمدحسن دیده‌ور – عضو هیئت‌مدیرهجناب آقای اصغر آهنی‌ها – عضو هیئت‌مدیرهجناب آقای حسین حسینی – عضو هیئت‌مدیره
این نشست در فضایی رسمی و در عین حال صمیمی، با هدف خوشامدگویی به سفیر پادشاهی اسپانیا به مناسبت بازگشت ایشان به ایران و از سرگیری فعالیت‌های دیپلماتیک و بازرگانی سفارت، برگزار گردید. برگزاری این جلسه را می‌توان گامی مهم در جهت احیای تعاملات اقتصادی و بازتعریف مسیرهای همکاری میان دو کشور در شرایط نوین منطقه‌ای و بین‌المللی تلقی نمود.در ابتدای جلسه، هدیه‌ای نفیس از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا به جناب سفیر اهدا گردید که با استقبال و قدردانی ایشان همراه شد.
در آغاز، جناب آقای دکتر محمد طاهری ضمن خیرمقدم به هیئت دیپلماتیک اسپانیا، به‌طور ویژه از حضور سفیر این کشور در ایران علی‌رغم محدودیت‌ها و شرایط دشوار موجود، به‌ویژه سفر زمینی و طی مسافت طولانی، تقدیر و تشکر نمودند.
ایشان این اقدام را نشان‌دهنده عزم جدی دولت اسپانیا برای حفظ و تقویت روابط با ایران ارزیابی کردند.رئیس اتاق مشترک در ادامه، با اشاره به مواضع دولت اسپانیا، به‌ویژه نخست‌وزیر و وزارت امور خارجه این کشور در قبال تحولات اخیر، از رویکرد مبتنی بر عدالت، عقلانیت و مخالفت با جنگ تقدیر کرده و تأکید نمودند:“این تشکر نه‌تنها از سوی اینجانب، بلکه از طرف مردم ایران نیز ابراز می‌گردد. “
در بخش تحلیلی سخنان خود، دکتر طاهری با ترسیم چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور، بر وجود ظرفیت‌های قابل‌توجه و مغفول‌مانده در همکاری‌های دوجانبه تأکید کرده و ابراز امیدواری نمودند که با بهبود شرایط، شاهد احیای تعاملات تجاری در سطحی مشابه دوره پسابرجام در سال ۲۰۱۵ باشیم؛ دوره‌ای که با حضور هیئت‌های بلندپایه اقتصادی اسپانیا، از جمله هیئتی متشکل از بیش از ۱۰۰ فعال اقتصادی به سرپرستی سه وزیر اسپانیایی، نقطه عطفی در روابط اقتصادی دو کشور رقم خورد.

ایشان همچنین با اشاره به خسارات گسترده ناشی از جنگ، که برآوردها آن را در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار نشان می‌دهد، بر امکان تعریف پروژه‌های مشترک بازسازی میان دو کشور تأکید کرده و حوزه‌هایی نظیر صنایع پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و دارویی را به‌عنوان محورهای کلیدی همکاری معرفی نمودند.در ادامه، مجموعه‌ای از پیشنهادات عملیاتی از سوی رئیس اتاق مشترک مطرح گردید، از جمله:
برگزاری نشست تخصصی با عنوان «روابط اقتصادی ایران و اسپانیا» با کمک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همکاری یکی از دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور سفیر اسپانیا
طراحی و اجرای همایش مشترک اقتصادی با مشارکت فعالان اقتصادی و دانشگاهی دو کشور
برنامه‌ریزی برای دیدار رسمی با جناب آقای حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به‌منظور هم‌افزایی نهادی
سفر به شهرهای مشهد و اصفهان جهت آشنایی با پتانسیل تجاری دو کشور و ملاقات با روسای اتاق های بازرگانی این دو استان و سایر مقامات استانی
در ادامه جلسه، سایر اعضای هیئت‌مدیره نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.جناب آقای سعید هاشمی ضمن تقدیر از مواضع دولت اسپانیا و حضور سفیر، بر ظرفیت‌های گسترده واردات از این کشور تأکید کرده و توسعه روابط تجاری در این حوزه را از اولویت‌های بخش خصوصی ایران برشمردند.
جناب آقای اصغر آهنی‌ها با اشاره به تجربه موفق اعزام هیئت فعالان حوزه کاشی و سرامیک به اسپانیا در جهت بازدید از کارخانه های فعالی این حوزه ، از حمایت‌های مادی و معنوی سفارت و به‌ویژه بخش بازرگانی آن جناب آقای کاسارس، رایزن بازرگانی و سرکار خانم مریم موتیا قدردانی نموده و پیشنهاد دادند در چارچوبی متقابل، زمینه میزبانی از شرکت‌های اسپانیایی فعال در این صنعت در ایران فراهم گردد. این پیشنهاد با استقبال و توجه رایزن بازرگانی سفارت مواجه شد.
جناب آقای محمدحسن دیده‌ور با رویکردی راهبردی، به تشریح الگوی فعلی تجارت غیرمستقیم از طریق کشورهایی نظیر قطر (دوحه) پرداخته و بر ضرورت ایجاد مسیرهای مستقیم تجاری میان ایران و اسپانیا تأکید نمودند. ایشان همچنین پیشنهاد دادند از ظرفیت اسپانیا به‌عنوان هاب تجاری برای ورود به بازارهای آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده شود.
سرکار خانم اوریا سیاه‌پوش ضمن معرفی سوابق حرفه‌ای خود و فعالیت‌هایشان در اسپانیا، بر آمادگی برای ایفای نقش در توسعه تعاملات اقتصادی میان دو کشور تأکید نمودند.
جناب آقای حسین حسینی نیز با اشاره به تنوع حوزه‌های همکاری، به‌ویژه ظرفیت‌های اسپانیا در مدیریت منابع آب و فناوری‌های مرتبط با آب آشامیدنی، این حوزه را یکی از زمینه‌های مستعد برای همکاری مشترک دانستند.

در بخش پایانی نشست، جناب آقای آنتونیو سانچز بندیتو گاسپار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار و قدردانی از حضور اعضای هیئت‌مدیره، از هدیه اهدایی اتاق مشترک نیز تشکر نمودند.
ایشان با تبیین مواضع اصولی کشور اسپانیا، بر تعهد این کشور به ارزش‌هایی همچون عدالت، صلح و مخالفت با جنگ تأکید کرده و پیامدهای انسانی و زیرساختی جنگ را از دلایل اصلی این رویکرد برشمردند. سفیر اسپانیا ابراز امیدواری کرد که شرایط جاری به‌زودی به وضعیت عادی بازگشته و دیپلماسی جایگزین تنش‌ها گردد.
وی همچنین با نگاهی واقع‌گرایانه به فرآیندهای مذاکره، خاطرنشان کرد که دستیابی به صلح پایدار مستلزم حفظ منافع ملی در کنار انعطاف‌پذیری و اعطای امتیازات متقابل است.
در ادامه، سفیر اسپانیا به عملکرد مثبت و فعال بخش بازرگانی سفارت این کشور در تهران طی سال‌های گذشته اشاره کرده و تأکید نمود که بسترهای مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و اسپانیا وجود دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی هدفمند، از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری مؤثر به‌عمل آورد.
تهیه شده در دبیرخانه اتاق مشترک
22آوریل2026
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *