
شورای دیپلماسی اقتصادی مناطق آزاد تشکیل شد؛ پیشنهاد حضور اتاق بازرگانی ایران بهعنوان صدای بخش خصوصی
شورای دیپلماسی اقتصادی مناطق آزاد ایران با هدف همافزایی ظرفیتهای داخلی و بینالمللی برای توسعه صادرات، جذب سرمایهگذاری خارجی و ارتقای جایگاه مناطق آزاد در تعاملات فرامرزی آغاز به کار کرد. این شورا به ابتکار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل گرفته، نخستین نشست را با حضور برخی از چهرههای ارشد دیپلماسی اقتصادی کشور، از جمله محمدجواد ظریف، علیاکبر صالحی، داوود دانش جعفری، رامین مهمانپرست و دیگر مسئولان سابق اقتصادی و سیاسی برگزار کرد.
در جریان این نشست، ضمن ارائه گزارشی از ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی بهعنوان نخستین منطقه آزاد شمال کشور، برنامههایی در زمینه تقویت ترانزیت کالا میان چین، هند و روسیه، توسعه زیرساختهای لجستیکی، همکاری با شرکتهای هایتک و جذب سرمایهگذاری خارجی مورد بحث قرار گرفت. موقعیت راهبردی انزلی در کریدور شمال–جنوب، امکان صادرات مجدد کالا به بازارهای حوزه قفقاز و اوراسیا، و ظرفیتهای گردشگری این منطقه نیز از دیگر محورهای مطرحشده بود.
شورای دیپلماسی اقتصادی مناطق آزاد ایران با هدف همافزایی ظرفیتهای داخلی و بینالمللی برای توسعه صادرات، جذب سرمایهگذاری خارجی و ارتقای جایگاه مناطق آزاد در تعاملات فرامرزی آغاز به کار کرد. این شورا به ابتکار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شکل گرفته، نخستین نشست را با حضور برخی از چهرههای ارشد دیپلماسی اقتصادی کشور، از جمله محمدجواد ظریف، علیاکبر صالحی، داوود دانش جعفری، رامین مهمانپرست و دیگر مسئولان سابق اقتصادی و سیاسی برگزار کرد.
در جریان این نشست، ضمن ارائه گزارشی از ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی بهعنوان نخستین منطقه آزاد شمال کشور، برنامههایی در زمینه تقویت ترانزیت کالا میان چین، هند و روسیه، توسعه زیرساختهای لجستیکی، همکاری با شرکتهای هایتک و جذب سرمایهگذاری خارجی مورد بحث قرار گرفت. موقعیت راهبردی انزلی در کریدور شمال–جنوب، امکان صادرات مجدد کالا به بازارهای حوزه قفقاز و اوراسیا، و ظرفیتهای گردشگری این منطقه نیز از دیگر محورهای مطرحشده بود.

