|
پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
|
اخبار اتاق ایران و اسپانیا
روز اقتصاد اسپانيا
در جلسه روز اقتصاد اسپانيا كه با حضور معاون امور بينالملل اتاق ايران، سفير جديد ايران در اسپانيا، سفير اسپانيا در ايران، رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران، رئيس شوراي مشترك ايران و اسپانيا و جمعي از تجار و بازرگانان برگزار شد، راهكارهاي افزايش همكاري و مبادلههاي تجاري ميان دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «دكتر مهدي فاخري» معاون بينالملل اتاق ايران گفت: روابط ايران و اسپانيا در سالهاي پس از انقلاب از گستردگي خاصي برخوردار بوده است و اكنون به سطح 5/ 1 ميليارد يورو رسيدهايم.
وي افزود: در سالهاي پس از جنگ صادرات ايران به اسپانيا و واردات از اين كشور متنوعتر شد و اسپانيا با صادرات محصولات كشاورزي و صنعتي به ايران به يكي از خريداران عمده نفت، گاز، پتروشيمي و محصولات فلزي ايران تبديل شد.
فاخري يادآور شد: زمينه گسترش روابط تجاري ميان دو كشور هميشه وجود داشته است و اسپانيا بزرگترين واردكننده زعفران ايران است.
معاون بينالملل اتاق ايران تصريح كرد: در زمينه گردشگري نيز تا پيش از اينكه اسپانيا به شنگن بپيوندد، از نقاط عمده توريستي براي ايران بوده است و حضور مستقيم ميتواند به شناخت زمينههاي مشخص كمك كند.
فاخري ادامه داد: البته مشكلهايي نيز در روابط وجود دارد كه متأثر از اتحاديه اروپا است، و يكي از آنها سخت بودن روند دريافت ويزاي شنگن است و ديگر اين كه مسايل بانكي تحت تأثير تحريمها قرار دارد و بر حجم روابط تجاري تأثيرگذار است.
وي خاطرنشان كرد: بحث برگزاري نمايشگاهها و ايجاد مركز تجاري نيز نياز به افزايش مبادله اطلاعات و تصميمگيري دارد.
فخاري با اشاره به بحث موازنه روابط توضيح داد: هدف ما اين است كه در روابط تجاري دولت را خارج كنيم و عمده بحثها و فعاليتها ميان بخش خصوصي دو كشور باشد.
وي اضافه كرد: با وجود موافقتنامهها، سرمايهگذاري چنداني صورت نگرفته است و ما ميتوانيم فهرست پروژههايي را كه بخش خصوصي ايران مايل به سرمايهگذاري در آنها است را در اختيار كشور اسپانيا قرار دهيم.
فاخري بيان كرد: از سوي ديگر در مورد توازن در روابط، آمارهاي موجود، آمارهاي مستقيم است و بايد صادرات غيرمستقيم اسپانيا از كشورهاي ديگر مانند دبي به ايران را نيز محاسبه كنيم.
در ادامه «دكتر صفاري» سفير جديد ايران در اسپانيا گفت: اطلاعات بسيار خوبي در جلسه اعلام شد كه به طور يقين از آنها براي همكاريهاي گستردهتر استفاده خواهيم كرد.
وي افزود: ما اين قول را ميدهيم كه در سفارت ايران در اسپانيا با تمام امكانات فعاليت كنيم و تلاش جديتري براي گستردهتر كردن روابط اقتصادي ميان دو كشور به كار ببريم.
صفاري تأكيد كرد: سفارت از هرگونه پيشنهاد و ابتكار همكاري اقتصادي و تجاري حمايت ميكند و ديدگاه مثبت و حمايت گرايانهاي در مورد توسعه روابط با كشور اسپانيا در ميان اعضاي دولت ايران وجود دارد و اميدوار هستيم بتوانيم كارهاي مشتركي را به سرانجام برسانيم.
«دكتر طاهري» رئيس شوراي مشترك ايران و اسپانيا نيز اعلام كرد: اين شورا فعاليتهاي خوبي را شروع كرده و سايت خود را به نشاني www.ispc.ir فعال كرده است.
وي ادامه داد: امسال قصد اعزام يك هيأت تجاري به اسپانيا را داريم تا بتوانيم از امكانات موجود استفاده بهتري داشته باشيم. حجم مبادلههاي ما در سال 2009، 5/ 2 ميليارد يورو بوده است كه بايد به حدود 5/ 3 ميليارد يورو برسد و اين نياز به عزم مسؤولان دارد.
طاهري عنوان كرد: ما قصد داريم با كمك سازمان توسعه تجارت، يك مركز تجاري در اسپانيا ايجاد كنيم كه مقدمات آن آغاز شده است و قصد انجام فعاليت در زمينههاي نمايشگاهي را نيز داريم.
وي اضافه كرد: پيشنهاد ميكنيم فهرست نمايشگاهي دو كشور بر روي سايت گذاشته شود تا به اطلاع تجار برسد.
طاهري اعلام كرد: در زمينههاي كشاورزي نيز ميتوانيم فعاليتهاي خوبي داشته باشيم و به طور كلي شورا به عنوان بازوي خدماتي، ميتواند كمك كننده باشد تا مشكلها رفع شود.
در ادامه «لئوپولدو استامپا» سفير اسپانيا در ايران نيز بيان كرد: ايران و اسپانيا روابط سياسي بسيار خوبي داشتهاند كه فضاي بسيار دوستانهاي را براي توسعه روابط تجاري بيطرف مهيا كرده است.
وي افزود: اگرچه در 3 سال گذشته توازن تجاري ميان ايران و اسپانيا به 5/ 2 ميليارد يورو رسيده است، اما سهم اسپانيا به 16 درصد هم نميرسد، اما پتانسيلهاي بسيار خوبي براي توسعه حجم روابط وجود دارد.
سفير اسپانيا در ايران در ادامه ابراز اميدواري كرد كه برگزاري اين جلسهها به همكاري و درك متقابل بيشتر ميان دو كشور بيانجامد.
استامپا يادآور شد: بايد توجه داشته باشيم سرمايهگذاري مستقيم ميان دو كشور به طور تقريبي غيرعملي است كه علت آن بحران مالي جهاني است، اما حجم تجارت نامتوازن است و اسپانيا 5/ 4 برابر بيشتر از ايران خريد ميكند و اين اختلاف زياد به علت خريد نفت است.
«ماريا دولارس لواوردا» رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران نيز بيان كرد: توافقهايي ميان دو كشور امضا شده تا روابط مستقل تجاري داشته باشيم. نخستين توافقنامه در مورد جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف است كه در سال 2004 امضا و در سال 2006 اجرايي شد و براي رشد سرمايهگذاري بسيار مهم است.
وي افزود: در قانون ايران مادهاي هست كه دستمزدها براي شركتها ثابت و فيكس شده است و درخواست ما اين است كه اين ماده اصلاح شود زيرا در كشورهاي ديگر هم چنين محدوديتي وجود ندارد و حقوقها يكسان و فيكس شده نيست.
دولارس يادآور شد: توافقنامه ديگر، توسعه و حمايت از سرمايهگذاريهاي مشترك است كه در سال 2004 امضا و سبب آورده شدن سرمايه اسپانيا به ايران شد. توافقنامه گردشگري نيز ميان دو كشور امضا شده و ما ميتوانيم تجربههاي خود را در اختيار شما قرار دهيم.
وي اضافه كرد: كار ديگر انجام شده جلوگيري از قاچاق كالاها و مواد مخدر و روان گردانها است كه در توافقنامهاي به امضاي دو كشور رسيده است.
دولارس بيان كرد: مسأله ديگر كه ميان دفتر اسپانيا و شوراي توسعه تجارت ايران امضا شده در مورد صادرات كالا و خدمات است و در آن آمده كه بايد براي برگزاري نمايشگاهها و جلسهها در دو كشور تلاش شود.
وي ادامه داد: تفاهم نامه ديگر در مورد حمل و نقل جادهاي و بينالمللي است و مجوزهايي داريم كه حمل و نقل جادهاي ميان دو كشور انجام شود و ترانزيت كالا صورت گيرد. تفاهم نامه ديگري نيز در خصوص بايگاني و مستندسازي وجود دارد كه خيلي جنبه اقتصادي ندارد، اما مهم است.
رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران اعلام كرد: در سال 2009 صادرات اسپانيا به 443 ميليون يورو و واردات از ايران به 2/2 ميليون يورو رسيد.
وي توضيح داد: اسپانيا پنجمين توزيعكننده و اولين مشتري اتحاديه اروپا بود و ايران چهل و هفتمين مشتري اسپانيا و بيست و سومين توزيع كننده كالا در اسپانيا است، اما اگر حجم صادرات و واردات را مقايسه كنيم، متوجه نبود توازن به نفع ايران ميشويم.
دولارس تأكيد كرد: نخستين مشتري ايران در اتحاديه اروپا اسپانيا است و در زمينه نفت، ايران دومين صادركننده نفت به اسپانيا محسوب ميشود.
وي تصريح كرد: اسپانيا انواع ماشينهاي صنعتي، محصولات فولادي، مواد شيميايي، لوازم يدكي و كاغذ و مقوا به ايران صادر ميكند و در مقابل هيدروكربن، موادشيميايي، زعفران، مواد پلاستيكي، پسته، ميگو يخزده، مرمر و فرش از ايران وارد ميكند.
دولارس تأكيد كرد: در زمينه سرمايهگذاري اسپانيا در ايران جايگاه 126 را دارد و در سال 2009، 14 ميليارد يورو در اسپانيا سرمايهگذاري انجام شده و سرمايهگذاري اسپانيا در ديگر كشورها در همين سال 9 ميليارد يورو بوده است.
«محمد حسين كريميپور» رئيس كميسيون كشاورزي اتاق ايران نيز توضيح داد: ايران با 110 ميليون تن توليد كشاورزي در خاورميانه وضعيت خاصي دارد و در بخش صادرات در حال گسترش حضور خود در بازارهاي منطقه و جهان است.
وي گفت: ما ميخواهيم تشكلهاي مختلف ما در موارد كشاورزي با سفارت اسپانيا در ايران جلسه داشته باشند و مسايل خود را مطرح كنند.
كريميپور تأكيد كرد: براي ايجاد توازن در مبادلهها نياز به رفع مسايل و مشكلات در زمينه ويزا و همكاريهاي بانكي داريم.
در ادامه «پورقربان» دبيركل انجمن صادركنندگان صنعتي، معدني و خدمات مهندسي ايران نيز گفت: بيشتر سفرا با ما در ارتباط هستند و شما نيز اگر با اين تشكل در ارتباط باشيد ميتوانيد با 250 شركت در ارتباط باشيد و اطلاعات خوبي كسب كنيد.
وي ادامه داد: ما همچنين براي ايجاد مركز تجارت دائمي ايران در اسپانيا نيز اعلام آمادگي ميكنيم و تشكلهاي قوي و بزرگ بايد به دولتها معرفي شوند.
پورقربان تأكيد كرد: متأسفانه موافقتنامههايي وجود دارد كه امضا شده اما اجرايي نشده و در صورت اجرايي شدن آنها بسياري از مشكلها حل ميشود.
در ادامه تجار و بازرگانان حاضر در جلسه به معرفي مسائل، پرسشها و پيشنهادهاي خود پرداختند.
- ديدار معاون بينالملل اتاق ايران با رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اسپانيا
«مهدي فاخري» معاون بينالملل اتاق ايران با اشاره به برگزاري 9 نمايشگاه توسط اتاق ايران در سال جاري گفت: اتاق ايران برنامههايي براي برگزاري نمايشگاههاي تخصصي دارد و اين نمايشگاهها در زمينههاي نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، تجارت و محيط زيست ، صادرات و خدمات حلال وتوريسم است.
وي در ادامه از برگزاري اولين نمايشگاه «بانوان و تجارت» در سال جاري خبرداد.
فاخري افزود: اسپانيا يك منطقه استراتژيك است و اگر مركز تجاري ايران در اين كشور تأسيس شود به نفع تجارت دو طرف خواهد بود. ضمن آن كه تشويق بانكهاي اسپانيايي به برقراري رابطه با بانكهاي ايراني ميزان مبادلات را افزايش ميدهد.
معاون بينالملل اتاق ايران با اشاره به اعزام 14 هيأت تجاري از اتاق ايران و 48 هيأت از اتاقهاي شهرستانها در سال گذشته افزود: اتاق هاي بازرگاني در سال گذشته در مجموع 65 هيأت اعزام كرده و 43 هيأت نيز دريافت كرده اند و اين رقم يعني به طور ميانگين هفتهاي يك هيأت در اتاقها حضور داشتهاند.
فاخري عمده هيأتهاي دريافتي ايران را از آسيا، آمريكاي لاتين، آفريقا، خاورميانه و اروپا دانست و يادآور شد: بيشتر تمركز كاري ما بر كشورهاي در حال توسعه بوده است در گذشته اروپا اولين شريك تجاري ايران بود ولي اكنون به دليل تحريمهاي تجاري هيأتهاي ايراني بيشتر به كشورهايي اعزام ميشوند كه بتوانند با آنها به توافق دست پيدا كنند.
- 15 هيأت از اسپانيا به ايران اعزام خواهند شد
«ماريا دولورس لوردا مانتينيان» رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اسپانيا نيز از اعزام 15 هيأت از اسپانيا به ايران در آينده خبرداد و گفت: در اين هياتها از بخشهاي ماشينآلات، موادغذايي،كشاورزي، نفت و گاز حضور خواهند داشت.
وي اعزام هيأتها را به ترتيب 3 هيأت در ماه مي، 3 هيأت در ماه جولاي و بقيه از اكتبر تا دسامبر اعلام كرد.
منبع: سایت اتاق ایران
تاریخ خبر: 13890121
حضور نماینده رسمی اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا در پاویون ایران- Andalucía TRADE GLOBAL 2024
همافزایی بینالمللی در مسیر توسعه روابط ایران و اسپانیا
گزارش حضور اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در نمایشگاه بینالمللی IMEX Barcelona 2025
یوتیوب یررسی تأثیر اقدامات تجاری جدید ایالات متحده و نحوه استفاده از ابزارهای تحلیل بازار ITC
حضور سفیر اسپانیا و همسر ایشان در افتتاحیه نمایشگاه «پیکاسو» در تهران
آرشیو
|

Contact us
Tel: +9821-88345734
Email : info@isbc.ir iranandspain@gmail.com
پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید
تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأتهاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه ميآيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي ميكنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوانهاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأتهاي بازرگاني بخش خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأتهاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايشهاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا بهعناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر ميشود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پيگيري حقوقي است.
|
|
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما
|
کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است طراح: روزبهان یوسفی
|