شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

بدهی دولتی اسپانیا افزایش یافت
مادرید - بانک مرکزی اسپانیا از افزایش بدهی دولتیاین کشور بحران زده اروپایی به میزان 817 میلیارد و 164 میلیون یورو معادل 4/77درصد تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه سوم سال جاری میلادی خبر داد، با این حال،نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که کشورش مشکلی برای تامین مالی بازارها ندارد.

به گزارش ایرنا، گزارشتازه بانک مرکزی اسپانیا که امروز انتشار یافت، نشان می دهد بدهی دولتی آن در سهماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به سه ماهه دوم به میزان 13 میلیارد یورو معادل با5/1 درصد کل بدهیها افزایش یافته و با رسیدن به رقم 4/77 درصد تولید ناخالص داخلی،بالاترین میزان بدهی را در تاریخ این کشور ثبت کرده است.

بدهی دولتی اسپانیا در سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 3/15 درصدافزایش یافته است. این رقم در ماه سپتامبر سال گذشته مبلغ 708 میلیارد و 500میلیون یورو بود .

بر اساس گزارش بانک مرکزی اسپانیا، دولت مرکزی این کشور اروپایی تا ماه ژوئن -خرداد- سال جاری مبلغ 695میلیارد و 519 میلیون یورو معادل با 9/65 درصد تولیداتناخالص داخلی‌ بدهی داشت و بدهی ایالت‌های آن 167 میلیارد و 460 میلیون یورو معادلبا 9/15 درصد تولیدات ناخالص داخلی و شهرداری‌ها 43 میلیارد و 802 میلیون یورومعادل با 1/4 درصد تولیدات ناخالص داخلی‌ بود.

بانک مرکزی اسپانیا پیش بینی کرده است مجموع بدهی دولتی این کشور تا پایان سالجاری میلادی که حدود دو هفته دیگر به پایان می رسد به 3/85 درصد تولیدات ناخالصداخلی‌ برسد. این رقم در قانون بودجه سال 2013اسپانیا 5/90 درصد پیش بینی شده است.

اما با وجود افزایش بدهی ها و ناتوانی سران اروپایی در دستیابی به توافق در زمینهتشکیل نهاد ناظر بانکی و مالی در اتحادیه اروپا،
ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا روزگذشته اطمینان داد که کشورش در تامین مالی بازارهای خود مشکلی ندارد و هنوز تصمیمیبرای درخواست بسته نجات مالی نگرفته است.

این اظهارات مغایر با اقدامات دولت او در ماههای گذشته و سخنان خود راخوی است کههشدار داده بود به دلیل افزایش بدهی ها، ناتوانی دولت اسپانیا در عمل به تعهداتخود و بی ثباتی در حوزه یورو، بازارهای مالی به روی کشورش قفل خواهد شد.

خانم
ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان نیزحدود سه ماه پیش با اشاره به اسپانیا گفته بود که نگران است برخی کشورهای اروپاییاز عهده پرداخت بدهی های خود برنیایند و شرایط مالی این اتحادیه وخیم تر شود.

اما در حالی که سران اتحادیه اروپا روز گذشته نتوانستند به توافق بر سر تشکیل نهادناظر مالی و بانکی برسند و تشکیل آن را به نتایج نشست خود در ماه ژوئن – خرداد-موکول کرده اند، راخوی در پایان این نشست به خبرنگاران گفت: تازه ترین گزارشهانشان می دهد از یکسو، تقاضای سرمایه گذاری در اسپانیا افزایش یافته و از سوی دیگر،شاخص بهره ها کاهش یافته است و در نتیجه، ما هیچ مشکلی برای دسترسی به بازارهایمالی نداریم.

وی همچنین تاکید کرد که اسپانیا هنوز تصمیمی برای درخواست بسته نجات مالی ازاتحادیه اروپا ندارد.

راخوی گفت:
ˈاگرچه رییس بانک مرکزی اروپا گفته است که اسپانیامی تواند درخواست بسته نجات مالی کند اما ما هنوز هیچ برنامه ای برای گفتگو با ویدر این زمینه نداریم.ˈ

وی با بیان اینکه کمیسیون اروپا درخواست ریاضتهای اقتصادی بیشتری در اسپانیا برایسال آینده ندارد، ابراز امیدواری کرد کشورش بدون درخواست بسته نجات مالی بتواند ازبحران خارج شود، هر چند هشدار داد که وخامت اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپا جدی است وسران آن باید برای این مساله، چاره ای اساسی بیندیشند.


منبع:ایرنا

تاریخ خبر: 13911004
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی