پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

هشدار کارشناسان: بحران اقتصادی اسپانیا زندگی سه نسل آن را تباه خواهد کرد

مادرید - نهادهای اجتماعی و بشردوستانه در اسپانیا هشداردادند سیاست کنونی ریاضتی دولت این کشور اروپایی برای مهار بحران اقتصادی وخیم آن،این خطر را در پی دارد که سه نسل جامعه رفاه، حقوق‌ اجتماعی و دموکراسی را از دستبدهد و برای دستیابی به آن حداقل 20 سال انتظار بکشد.

به گزارش ایرنا، سازمان اینترمان آکسفام در گزارشی به نام بحران،نابرابری و فقر که آن را با همکاری یونیسف ، سازمان غیردولتی پزشکان جهان، نهادخیریه کاریتاس و دیگر نهاد‌های اجتماعی اسپانیا تهیه و نتایج آن را امروز جمعهمنتشر کرد، گفت: سیاستهای کنونی دولت ماریانو راخوی موجب شده است شکاف اجتماعی درکشور به سرعت گسترش یابد، به گونه ای که اسپانیا در حال تبدیل به یک جامعه دو قطبیشدید میان ثروتمندان و فقرا است.

بر اساس این گزارش، برآوردها نشان می دهد ثروتمندان اسپانیایی ظرف 10 سال 15 برابراکثریت فقیر جامعه درآمد خواهند داشت و این وضعیت، شکاف و بحران شدید اجتماعی بهبار خواهد آورد.

خوسه ماریا ورا رییس سازمان غیردولتی اینترمان در این باره به روزنامه ال پاییسچاپ مادرید گفت: در صورت تداوم راه ریاضت‌ها، اسپانیا در سال 2022 میلادی دارای 18میلیون، افراد فقیر و در انزوای اجتماعی خواهد بود.

وی افزود: به این ترتیب، 40 درصد اسپانیایی‌ها در فقر بسر خواهند برد و در نتیجه،باید پس از آن، دو دهه بگذرد تا سطح فقر به میزان قبل از بحران در سال 2008 میلادیبرسد.

سازمان مذکور در گزارش امروز خود، وضعیت اسپانیای کنونی را با تجربه آمریکای لاتیندر دهه گم شده بین سالهای 1970 تا 80 میلادی و نیز، بحران پلنگ‌های آسیایی مقایسهکرده است که در سال 1997 موجب کم ارزش شدن پول تایلند شد.

اینترمان خاطرنشان کرد که تحمیل ریاضت‌ها و کاهش‌های شدید اقتصادی در طول سالهایطولانی بحران در امریکای لاتین و تایلند موجب افزایش چشمگیر فقر در این مناطق شد وبین 15 تا 25 سال طول کشید تا این کشورها به میزان فقر قبل از بحران رسیدند.

سازمانهای تهیه کننده گزارش اینترمان به همین دلیل و با تکیه بر تجارب خود معتقدنداگر سیاست‌هایی‌ که در حال حاضر در اسپانیا در دست اجرا است تغییر نکند، این کشوربرای برگشت به شرایط قبل از بحران دست کم باید 20 سال صبر کند.

سازمانهای اجتماعی اسپانیایی تاکید دارند: اقداماتی که هم اکنون در این کشور بحرانزده اروپایی انجام می‌‌شود، فقط بیکاری، فقر و نابرابری را افزایش می دهد و دولت اسپانیاباید از تجربه های دیگر نقاط جهان در این زمینه درس بگیرد.

بر اساس این گزارش، نهادهای بین المللی درست همان سیاستهای ریاضتی را امروز بر اسپانیاتحمیل کرده اند که پیش از این بر امریکای لاتین و دیگر نقاط بحران زده جهان دیکتهکرده بودند و نتایج آن را همگان دیده اند.

سازمانهای مذکور با درخواست از دولت اسپانیا برای دوری گزیدن از نسخه های تجربهشده صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای مشابه، از ماریانو راخوی نخست وزیر اینکشور اروپایی خواسته اند از میان سه مدل پیشنهادی آنان که حاوی توسعه مبتنی برتضمین حقوق اساسی‌ افراد و رفاه آنها است، یکی را انتخاب کند.

نخستین پیشنهاد آنها ، ایجاد یک سیستم جمع آوری عادلانه تر پول بر اساس مبارزه بابهشت‌های مالیاتی، افزایش تدریجی مالیاتها و الزام به پرداخت عوارض بازرگانی ازسوی همگان برای مبارزه با فقر است.

سازمانهای غیردولتی اجتماعی اسپانیا، دومین پیشنهاد خود را تقویت سیاست‌هایاجتماعی و همکاری برای توسعه به جای تحمیل ریاضت‌های پی‌ در پی‌ اقتصادی بیان کردهو در این راستا، خواهان نوسازی دموکراسی مبتنی بر شفافیت همه سازمانها و ارگان‌هادر عملکرد خود شده اند.

سومین و آخرین پیشنهاد اینترمان و تهیه کنندگان گزارش آن، جلوگیری از سوءاستفادهدر نظام مالی کشور است. به عقیده آنها، دولت اسپانیا در حالی مردم را تحت ریاضتهایشدید اقتصادی قرار داده که تاکنون در برابر محاکمه عاملان واقعی فسادهای کلان وگسترده مالی در کشور اقدام موثری به عمل نیاورده است و آنان همچنان حاضر بهمسئولیت پذیری در این زمینه نیستند.

تهیه کنندگان گزارش تاکید دارند: اگر دولت به تعهد خود در این زمینه عمل کند،تغییرات اجتماعی در اسپانیا باعث تعیین دوباره قرارداد و تعهدات اجتماعی بینشهروندان و دولت خواهد شد .


تاریخ خبر: 13910925
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی