جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

محققان اسپانیایی ژن عامل بیماری ام اس را کشف کردند
مادرید – یک گروه از پژوهشگران اسپانیایی می گویند موفق شدهاند ژن جدیدی را کشف کنند که در بروز بیماری اسکلروز چندگانه موسوم به ام اس نقشموثری دارد.به گزارش ایرنا، بیماری ام اس نوعی اختلال خودایمنی سیستماعصاب مرکزی است که در آن، بدن به سلولهای خود چنان آسیب می رساند که بتدریج سیستمدفاعی به سیستم مرکزی اعصاب حمله کرده و نواحی مغز و نخاع را هدف می گیرد. اینروند بتدریج به ناتوانی جسمی و ادراک فرد بیمار منجر می شود. تاکنون برای اینبیماری، درمانی یافت نشده است.

اکنون، یک گروه از محققان عضو شورای عالی‌ تحقیقات علمی‌ اسپانیا می گویند نوعژنتیکی جدیدی را در محدوده کروموزوم 12 مرتبط با اسکلروز چندگانه یافته اند که پیشاز این، با بیماری های دیگری از جمله بیماری سلیاک ، بیماری قند از نوع یک ،آرترید روماتویید و دیگر بیماری های التهابی و خود ایمنی‌ ربط داده می شد .

در این مطالعه که روی دو هزار و 876 نفر مبتلا به این بیماری و دو هزار و 910 نفرداوطلب سالم انجام شده و نتایج آن در شماره اخیر مجله علمی‌ ژورنال پزشکی‌ ژنتیکیمنتشر شده است، محققان دریافتند نوع جدید ژنتیکی مذکور عملکرد ژن
CYP27B1 که مسوول تولید ویتامین دی فعال در بیماران اسکلروز چند گانه استرا تنظیم می‌ کند .

آنتونیو آلسینا یکی‌ از محققان این مطالعه به خبرگزاری اروپاپرس گفت: هر بار شواهدبیشتری بدست می آید که نشان می دهد کمبود یا زیادی ویتامین دی فعال ، نقش مهم واساسی‌ در بروز بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی‌ بدن دارد.

وی افزود: احتمال دارد عامل مشترک تمامی این بیماری ها ، ژن
CYP27B1 باشد هرچند عواملژنتیکی و زیست محیطی‌ مرتبط با ویتامین دی نیز وجود دارند که می‌ توانند روی آناثر داشته باشند .

محقق اسپانیایی ادامه داد: اکنون که نوع جدید ژنتیکی، مکان و اثرات آن بر روی ژنرا یافته ایم می‌ توانیم به جستجوی ملکول هایی‌ بپردازیم که به طور مثبت یا منفیمی‌ توانند بر فعالیت تنظیم کننده آن اثر داشته باشند.

بیماری ام اس اغلب در سنینِ بینِ ۲۰ تا ۴۵ سالگی بروز می‌کند و در بینِ زنان شایع‌تراست. میزان شیوعِ آن بینِ ۲ تا ۱۵۰ نفر در هر یکصدهزار نفر است که این تعداد بستهبه کشورها فرق می کند.

بنا به برخی آمارها، شمار بیماران ام اس در ایران حدود 50 هزار نفر است.


تاریخ خبر: 13910925
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی