شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

پژوهشگران اسپانیایی به کشفی جدید برای جلوگیری از گسترش سرطان دست یافتند

مادرید - پژوهشگران اسپانیایی، یک جزء سلولی را کشف کردهاند که مانع از آن می شود سلولهای سرطانی در اعضای بدن لانه کرده و منشا جدیدسرطان بشوند.

به گزارش ایرنا، کشف این جزء سلولی بهنام  پی‌ آر آر ایکس 1 (Prrx1) توسط محققان شورای عالی‌ تحقیقات علمی‌اسپانیا صورت گرفته و نتایج آن در شماره جدید مجله علمی‌ پزشکی‌ کانسر سل (سلولسرطانی ) این کشور منتشر شده است.
خبرگزاری اروپاپرس در این باره گزارش داد: از نظر علمی، سرطان زمانی گسترش می یابدکه سلول‌های آن از تومور اصلی‌ جدا شده و با پراکندگی در بدن، خود را به عضوهایمختلف می‌‌چسبانند و تومورهای جدید را تشکیل می‌‌دهند. این پدیده که با ناممتاستاز شناخته می‌‌شود، عامل 90 درصد مرگهای ناشی‌ از سرطان است.
بر اساس این گزارش، برای اینکه سرطان بتواند گسترش یابد، سلولهای آن در روندی بهنام تحولات اپیتلیال مسنچیمال (
EMT -ای ام تی)،متحرک و مهاجم می‌‌شوند و پس از آن شروع به گردش در جریان خون بدن می‌‌کنند، امابرای چسبیدن به یک عضو یا بافت باید خصوصیات اولیه خود را به دست بیاورند، یعنیتحرک خود را از دست بدهند.
اکنون محققان اسپانیایی در مطالعات خود کشف کرده اند که تحول سلول سرطانی متحرک بهراکد از طریق از دست دادن جزء سلولی
Prrx1 صورت می گیرد.
آنخلا نیتو محقق شورای عالی‌ تحقیقات علمی اسپانیا و رییس گروه پژوهشی مربوطهامروز به خبرگزاری اروپاپرس گفت: هر چند این جزء یکی‌ از عوامل پراکندگی اولیهسلول‌های سرطانی و رسیدن آنها به اعضای دیگر بدن است، اما برای تبدیل کردن آن بهتومور لازم است در محل جدید به نوعی خاموش شود تا این سلولها بتوانند به هم پیوستهو تومورهای دیگری را تشکیل دهند .
وی افزود: تومورهای حاوی مقدار زیاد جزء سلولی مذکور را می توان به راحتی‌ تشخیصداد زیرا نمی‌‌توانند موجب متاستاز بشوند .
اسکار اوکانیا محقق دیگر عضو گروه پژوهشی این مطالعات تصریح کرد: استراتژی درمانیمحاصره‌
EMT برای ممانعت از گسترش تومورها تنهاهنگامی موثر خواهد بود که این کار قبل از اینکه اولین سلول‌های سرطانی از تومورمادر جدا شوند، انجام گیرد، موردی که فقط در مراحل اولیه بیماری رخ می‌‌دهد ومعمولا هنگامی است که بیماری تشخیص داده نشده است .
اوکانیا گفت: محدود ساختن
EMT در چنین شرایطیمانع پدید آمدن تومور‌های جدید می‌‌شود اما در هر صورت داشتن یک استراتژی بر اساسحمله به دیگر خصوصیات سلول‌های سرطانی، عملکرد موثری علیه متاستاز دارد.
وی افزود: این نکته ای است که در این تحقیقات که روی مرغ، ماهی‌ و موش‌هایآزمایشگاهی و سپس، آزمایش روی بیماران انجام شده است، معلوم می شود.


تاریخ خبر: 13910911
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی