جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

پادشاه اسپانیا برای خروج کشورش از بحران، از کشورهای امریکای لاتین درخواست کمک کرد

مادرید – پادشاه اسپانیا جمعه شب از سران کشورهای امریکایلاتین خواست این کشور اروپایی را برای غلبه بر بحران عمیق اقتصادی اش یاری دهند.

بهگزارش ایرنا، خوان کارلوس این درخواست را در مراسم گشایش اجلاس سران کشورهایایبروامریکا در شهر کادیز در جنوب اسپانیا بیان کرد که در آن، 16 تن از روسایجمهوری کشورهای امریکای لاتین وسران دولتهای شبه جزیره ایبری(اسپانیا، پرتغال وآندورا) در اتحادیه اروپا حضور داشتند.
او که سخنانش بطور زنده از تلویزیون دولتی پخش می شد، گفت:دنیای امروز با زمانی کهدو دهه پیش اتحادیه ایبروامریکا را تشکیل دادیم، تفاوت بسیاری کرده است. کشورهایامریکای لاتین درحال رشد و پیشرفت هستند و شاخصهای فقر در آن کاهش یافته است امادر مقابل، در این سوی اقیانوس اطلس، شرایط کشورهای اروپایی بسیار وخیم است.
پادشاه اسپانیا سپس به صراحت خطاب به سران مستعمرات پیشین کشور خود و پرتغالاظهارداشت:چشم ما برای خروج از بحران اقتصادی و مالی به شما دوخته شده است. ماامروز بیش از گذشته به ایبروامریکا نیاز داریم.
این نشست، نشانه آشکاری است از این که دوره ای که اسپانیا به عنوان مدل گذار بهدموکراسی و معجزه اقتصادی برای کشورهای اسپانیولی زبان امریکای مرکزی و جنوبیمعرفی می شد، دیگر گذشته است، همانطور که پرتغال نیز برای تنها مستعمره خود درامریکای لاتین که بزرگترین کشور این منطقه نیز هست، - یعنی برزیل- حالا دیگراهمیتی ندارد.
اسپانیای گرفتار در بحران وخیم اقتصادی، کسری بودجه 8 درصدی، نرخ بیکاری 25 درصدیبا بیش از 7/5 میلیون نفر بیکار حالا با غبطه به امریکای لاتینی می نگرد که نرخرشد سالانه اقتصادی اش بیش از 3 درصد است و به همین دلیل، به نسخه های آنان برایغلبه بر بحران خود چشم دوخته است؛ چیزی که خوان کارلوس از آن به عنوان تبادلتجربیات نام برد.
روزنامه ال پاییس امروز نوشت: نشست سران ایبروامریکا در شهر کادیز بسیار نامتوازناست: در یکسوی آن، اسپانیا و پرتغال در شبه جزیره ایبری قرار دارند که در آن بسیاردر حال تکاپو هستند و از سوی دیگر، کشورهای امریکای لاتین که اصلا در نشست تحرکیندارند یا فعالیتشان، اندک است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: علت این امر کاملا روشن است. وضعیت دو عضو اروپاییاتحادیه یا آنطور که در دوره استعمار خود را لقب داده بودند؛ سرزمینهای مادر،بحرانی و رشد اقتصادی آنها منفی و تحقیر آمیز است و به همین دلیل، به این اجلاس بهچشم راه نجاتی برای خروج از بحران عمیق خود نگاه می کنند اما در مقابل، بیش از 20مستعمره سابق آنها در حال حاضر دارای نرخ رشد اقتصادی 2/3 درصدی و برای سال آینده4 درصدی هستند.
علاوه بر این، طبق گزارش بانک جهانی، کشورهای امریکای لاتین در سالهای اخیر، میزانفقر را از 50 به 30 درصد در یک دهه اخیر کاهش داده و طبقه متوسط جوامع آنها نیز ازآغاز هزاره جدید بیش از 50 درصد رشد کرده است و سالانه بین یک تا دو درصد گسترش مییابد.
این وضعیت موجب شده است که اسپانیا و پرتغال بیش از این انتظار نکشند و به هر طریقکه می توانند در صدد برآمده اند بخشی از ثروت و قدرت کنونی مستعمرات پیشین خود رابرای خروج از حفره عمیقی که گرفتار آن شده اند، بسوی خویش بکشند.
اسپانیا به همین دلیل تلاش می کند هر چه بیشتر شرکتهای گوناگون خود را برای سرمایهگذاری و فعالیت روانه بازار 550 میلیون نفری امریکای لاتین کند و به همراه پرتغال،شهروندان خود را نیز برای جست وجوی کار، درآمد و سرمایه به آنسوی دنیا روانه کردهاست؛ گویی تاریخ بار دیگر ورق می خورد اما ظاهرا این بار، موضع استعمارگران پیشینچندان در شرایط برتر نیست و مستعمرات قبلی نیز آگاهتر به نظر می رسند.
شاید از همین رو بود که ماریانو راخوی نخست وزیر محافظه کار اسپانیا نیز امشب درمراسم گشایش نشست سران ایبروامریکا خواسته قلبی خود را با واژه هایی متفاوت باپادشاه این کشور بیان کرد و گفت:امروز اروپا یک فرصت برای امریکای لاتین است.
وی کشورهای حاضر در نشست را به کار مشترک در راه پیشرفت و رشد اقتصادی فراخواند وتصریح کرد: ما بیش از آنکه به یک سنت ادامه دهیم، باید آینده خود را بسازیم.
راخوی اظهارداشت:همه کشورهای ایبروامریکا باید با احترام به تکثرگرایی، به آیندهنگاه کنند اما هدف ما باید ادامه مسیر و انجام کارها از طریق همکاری مشترک باشد،زیرا مشارکت یک گنچ استثنایی است.
وی به کشورهای قاره نو که منطقه دارای بیشترین رشد اقتصادی جهان را در اختیاردارند، یادآوری کرد اروپا را که اکنون دارای شرایط وخیم و بحرانی است، از یادنبرند. راخوی به همین خاطر گفت:اگر در گذشته امریکای لاتین، فرصتی برای اروپا بود،امروز اروپا یک فرصت برای امریکای لاتین است.
در نشست سران ایبروامریکا که تا فردا ادامه دارد، روسای دولتهای پرتغال، آندورا،برزیل، مکزیک، اکوادور، پرو، کلمبیا و هندوراس و 7 کشور دیگر منطقه امریکای لاتینحضور دارند، اما روسای جمهوری ونزوئلا، آرژانتین، کوبا، اروگوئه، پاراگوئه،نیکاراگوا و گواتمالا به دلایل مختلف در آن شرکت نکرده اند. با این حال، فقطپاراگوئه تنها کشوری است که هیچ نماینده ای درنشست کادیز ندارد اما شش کشور دیگر،معاون رییس جمهور یا وزیران خارجه خود را به اسپانیا فرستاده اند.
خوسه مانوئل دورائو بارسو رییس کمیسیون اروپا نیز در نشست کادیز حضور دارد. محوراین نشست، تبادل نظر در باره گسترش روابط کشورهای عضو، بررسی وضعیت اقتصادی جهانبویژه بحران بدهی حوزه یورو و راههای رویارویی با آن اعلام شده است.


تاریخ خبر: 13910830
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی