شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اکوادور دست بانکهای اسپانیایی را کوتاه کرد

مادرید- رییس جمهوری اکوادور با صدور قانونی دست بانکهای اسپانیایی را از تعرض به اموالشهروندان کشورش کوتاه کرد و به دستگاههای دولتی و قضایی این کشور امریکای جنوبیدستور داد از مصادره اموال اکوادوریهای مقیم اسپانیا در کشورشان خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، بانکهای اسپانیایی کهدر پی وقوع بحران اقتصادی از سال 2008 میلادی با انبوه مشتریانی مواجه هستند که ازعهده بازپرداخت اقساط وام خود بر نمی آیند، همزمان با مصادره خانه ها و اموالشهروندان بدهکار اسپانیایی، در پی تعقیب آن دسته از مشتریان خویش برآمده اند کهمهاجر خارجی بوده و بدون پرداخت بدهی های خود، به کشورهایشان برگشته اند.
یکی از مهمترین گروههای مهاجراسپانیا، اکوادوریها هستند که بسیاری از آنها به دلیل بیکاری و از دست دادن شغل ودرآمدشان در جریان بحران، به وطن خود رفته اند و حالا بانکهای اسپانیایی تلاش میکنند با استفاده از تدابیری، اموال این مهاجران بدهکار را در کشور خودشان مصادرهکنند.
روزنامه ال پاییس چاپ مادرید امروزچهارشنبه نوشت: وام‌های بی‌ رویه و پر بهره بانک‌های اسپانیایی بیشترین لطمه را بهمهاجران اکوادوری زده و به همین دلیل، رافائل کورئا رییس جمهوری این کشور دستور منع مصادره اموال آنها را در خاکاکوادور برای پرداخت بدهیهایشان در خارج از کشور صادر کرده است.
بر اساس این گزارش، این اقدام تا حدیبه شهروندان اکوادوری آرامش قلب داده است اما هنوز ابهامات و تردید‌هایی بر سر اینموضوع در میان آنها وجود دارد.
بر اساس قوانین اسپانیا، برای اینکهیک نهاد مالی‌ بتواند اموال و پولهای مشتریانش را در خارج از کشور مصادره کند،نیاز به طی روند قضایی پیچیده‌ای دارد اما با این وجود، بانکها می گویند می تواننداین کار را انجام دهند.
آمینتا بوئن آنیو سفیر اکوادور دراسپانیا در این باره به ال پاییس گفت: صدها اکوادوری می‌‌گویند هنگامی که به دلیلبحران دامنگیر اسپانیا نتوانستند اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند، برخی‌ از بانک‌هاتلاش می کردند با این استدلال که می توانند آنها را به دلیل بدهی هایشان حتی درخود اکوادور تحت تعقیب قرار دهند، بترسانند.
طبق آمارهای رسمی دولت اسپانیا،مهاجران اکوادوری با تعداد 480 هزار نفر، بزرگترین جمعیت مهاجران امریکای لاتین رادر این کشور اروپایی تشکیل می دهند اما مشخص نیست چه تعداد از آنها از عهده اقساطخود برنیامده و تحت تعقیب بانکها قرار گرفته اند.
رافائل مایورال وکیل مدافع انجمن زیاندیدگان وام‌ها در این باره گفت: اگرچه حرف و حدیثها در باره احتمال مصادره اموالبدهکاران بانکهای اسپانیا در اکوادور فراوان است، اما هنوز ما مدرک رسمی در اینزمینه دریافت نکرده ایم.
اما حتی اگر بانکهای اسپانیایی در اینزمینه اقدام هم کرده باشند، بعید است به نتیجه ای برسند زیرا اکوادور قانون جدیدیرا از چندماه پیش به اجرا گذاشته است که بر اساس آن، امکان مصادره اموال و داراییهای شهروندان این کشور از سوی نهادهای مالی خارجی در درون خاک آن وجود ندارد.
رییس جمهوری اکوادور زمانی در صددتصویب این قانون برآمد که یک سال پیش، بانک پیچینچا به عنوان نخستین بانک اکوادوریمبلغ 5/5 میلیون یورو وام عادی و 53 میلیون یورو وام مسکن متعلق به شهرونداناکوادوری را از بانکیا چهارمین بانک اسپانیا خریداری کرد.
بانکهای خریدار، اینگونه وامهایپرداخت شده به مردم را معمولا به قیمتی بسیار ارزان از بانک عامل آن می خرند و پساز آن، با استفاده از ابزارهای قانونی تلاش می کنند اصل مبلغ و سود این وامها رااز وام گیرندگان بازپس گیرند.
بر اساس قوانین اسپانیا، هم بانک وامدهنده - بانکیا- و هم بانک خریدار وامهای پرداختی- پیچینا- مجاز هستند اموال و داراییهای بدهکاران را در هر جایی کهدیدند، به نفع خود مصادره کنند.
به همین دلیل، توافق آنها موجب رعب ووحشت در میان مهاجران اکوادوری مقیم اسپانیا شد که بسیاری از آنان در شرایط بسیاربد اقتصادی قرار داشته و قادر به پرداخت اقساط خود نیستند.
این وضعیت و تداوم وخامت اوضاعاقتصادی اسپانیا، کورئا را واداشت به منظور حفظ آرامش اتباع کشورش، قانون منعمصادره اموال آنان را در خاک اکوادور صادر کند.

منبع: ایرنا


تاریخ خبر: 13910829
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی