پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری: ایران به رتبه 19 جهان در زمینه تولید علم دست یافته است

تهران- رییس مرکز منطقه ایاطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در سایه تلاش پرتوان دانشمندان ایرانی، جمهوریاسلامی ایران هم اکنون با تولید 17 هزار و 150 مقاله یعنی با تولید 006/2 درصد ازکل تولید علم جهان و با یک پله صعود به جایگاه 19 جهان دست یافته است.

دکتر جعفرمهراد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: روزهای گذشته شاهد موفقیتدانشمندان ایران و رشد قابل توجه مقالات علمی کشور بودیم که توسط نظام استنادی ˈاسکوپوسˈ به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: پایگاه
ˈتامسونˈ رویترز که در ایران به نام ISI مشهور است با نمایه سازیبهترین مجلات جهان که تعداد آن ها بالغ بر ده هزار نشریه است از توسعه علمی کشورخبر می دهد.

مهراد با بیان این نکته که بر اساس رصد تولید علم در این پایگاه، جمهوری اسلامیایران تا روز 31 تیر 1391 با تولید 12 هزار و 346 مقاله یعنی تقریباً با تولید 2درصد از کل تولید علم جهان موفق به کسب رتبه 20 جهان شده بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (
ISC) ادامه داد: هم اینک درسایه تلاش پرتوان دانشمندان ایرانی، جمهوری اسلامی ایران با تولید 17 هزار و 150مقاله یعنی با تولید 006/2 درصد از کل تولید علم جهان و با یک پله صعود به جایگاه19 جهان دست یافته است.

مهراد گفت: ایران با این تولید فاصله خود را با ترکیه که تا تاریخ 31 تیر 1391،تعداد 13 هزار و 156مقاله تولید کرده بود کم کرده و سوئد را که در تاریخ مزبور درجایگاه 19 تولید علم نشسته بود پشت سر گذاشته و موفق به احراز مقام 19 تولید علمجهان شده است.

وی ادامه داد: ترکیه تا این تاریخ با تولید 17 هزار و 741 مقاله در رتبه 18 تولیدعلم جهان قرار دارد. به عبارت دیگر، ترکیه تا این تاریخ تنها با 591 مقاله ازایران جلوتر است.

مهراد این موفقیت در این زمان از سال را بسیار حائز اهمیت خواند و این پیشرفتچشمگیر را به جامعه علمی تبریک گفت .

مهراد گفت : در صورت حمایت های همه جانبه از علم و فناوری و تامین اعتبارات لازمبرای دانشگاه ها متناسب با فعالیت آنها رتبه ایران در بین کشورهای تولید کننده همچند رده صعود خواهد کرد و ایران جزو 10 کشور تولید کننده علم در جهان خواهد بود.

وی یادآور شد: روسیه نیز چند پله صعود داشته و از رتبه 17 در تاریخ 31 تیر به رتبه15 صعود کرده است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: بعد از جمهوری اسلامیایران کشورهای سوئد، لهستان، بلژیک، دانمارک و اتریش به ترتیب با تولید 17 هزار و148 مقاله، 15 هزار و 475 مقاله، 15 هزار و 148 مقاله و 10 هزار و 986 مقاله دررتبه های بیستم تا بیست و چهارم قرار دارند.

مهراد افزود: تا رتبه 30 که به سنگاپور تعلق دارد و هشت هزار و 107 مقاله تولیدکرده است نام هیچیک از کشورهای اسلامی مشاهده نمی شود.

سرپرست
ISC افزود: وقتی صحبت از حجم تولید مقالات علمی می شود، پاره ای ازافراد توجه خود را به کیفیت مقالات تولید شده معطوف می دارند. کیفیت مقالات بهاستنادها و کشورهای همکاری کننده مربوط می شود.

مهراد گفت: در تولید 17 هزار و 150 مقاله توسط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وفناوری ایران، کشورهای متعددی همکاری داشته اند. این مقالات توسط استادان و اعضایهیأت علمی بسیاری از کشورهای همکاری کننده نوشته شده است.

وی افزود: سهم ایالات متحده در این مورد 748 مقاله (362/4 درصد) است. سپس، کشورهایکانادا، انگلستان، آلمان و استرالیا به ترتیب با 360 رکورد، 316 رکورد، 300 رکوردو 257 رکورد در مرتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: سایر کشورهای همکاریکننده به ترتیب از رتبه 6 تا 10 عبارتند از مالزی، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و کره جنوبی و در مرتبه های 11 تا 15 کشورهایترکیه، چین، هلند، سویس و هندوستان قرار دارند.

مهراد افزود: با نگاهی اجمالی به توان علمی کشورهای یاد شده می توان چنین برداشتکرد که سطح مقالات تولید شده، بالاست و از کیفیت مناسبی، برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای یاد شده در بالا عموماً به استثنای ترکیه و مالزی ازنظر علمی در گروه کشورهای پیشرفته قرار دارند و همکاری این کشورها با دانشمندانایرانی خود نشان دهنده توان علمی ایران و پژوهشگران ایرانی است که علاقه مشترکیبرای همکاری های علمی وجود دارد و نمود آن چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر بینالمللی است.

مهراد افزود: هنوز، بعد از کشورهای یاد شده می توان نام ژاپن، سوئد، بلژیک، اتریش،برزیل، پرتغال، نیوزلند، روسیه، جمهوری چک، فنلاند و ده ها کشور دیگر را مشاهدهکرده که در تولید مقالات علمی با دانشمندان ایران همکاری کرده اند.

وی با بیان اینکه در بین رشته های دانشگاهی سهم رشته ها از نظر تولید علم متفاوتاست، خاطر نشان ساخت: علم مواد با هزار و 30 مقاله (006/6 درصد از 17150 مقاله) دررتبه نخست قرار دارد. سپس، شیمی (چند رشته ای)، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسیشیمی و مکانیک با تولید 990 مقاله، 859 مقاله، 825 مقاله و 760 مقاله به ترتیب درجایگاه 2 تا 5 تولید علم ایران نشسته اند. رتبه رشته داروسازی و بیوتکنولوژی ومیکروبیولوژی کاربردی 9 و 10 می باشد.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در پایان اظهار داشت: مقاله هایی کهدر مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده از پشتیبانی مالی و عمدتاً پژوهشیبرخوردار بوده اند.

مهراد افزود: در این بین، 184 مقاله توسط دانشگاه تهران مورد حمایت مالی قرارگرفته است. سهم حمایتی دانشگاه علوم پزشکی تهران 125 مقاله است. دانشگاه شیراز،دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه دانش های بنیادی و دانشگاهعلوم پزشکی شیراز به ترتیب از 100، 77، 72، 64 و 54 مقاله پژوهشی حاصل از پروژههای تحقیقاتی حمایت کرده اند.


تاریخ خبر: 13910626
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی