پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

ایرنا : رییس كل گمرك:به فعالان اقتصادی خوشنام ،‌تسهیلات ویژه می دهیم

رییس كل گمرك جمهوری اسلامی ایرانگفت:درصددیم با شناسایی فعالان اقتصادی خوشنام، كه بر اساس استاندارهای بین المللیمعرفی می شوند، تسهیلات و امكانات ویژه ای اختصاص دهیم.به گزارش ایرنا، عباسمعمارنژاد شامگاه سه شنبه در همایش آشنایی با قوانین و آیین نامه جدید گمركی دراتاق بازرگانی اصفهان افزود: هدف فعالان اقتصادی باید سرعت، دقت، كنترل، نظارت واجرای قوانین و مقررات باشد. معمارنژاد اظهار داشت:همه كالاهایی كه در كشور چینتولید می شود، بی ارزش نیست بلكه فعالان اقتصادی ما، كالاهای بی كیفیت این كشور راوارد می كنند. وی با بیان اینكه نامگذاری سالجاری به این معنی نیست كه جلوی وارداتكشور گرفته شود، افزود: كارخانه ها و واحدهای تولیدی به مواد اولیه نیاز دارند كهاین با امر واردات میسر است و ما هنوز جایگزینی برای مواد اولیه نداریم. وی بابیان اینكه وقتی كالا به كشور وارد شد نیاز به مجوز فنی استاندارد دارد، تصریحكرد: اگر این مجوز نیز از سوی استاندارد كشور تایید شد یعنی هیچ مشكلی برای وروداین كالا به كشور از نظر گمرك وجود ندارد.

به گفته معمارنژاد، تشخیص سطح و كنترلكیفیت كالای واردشده بر عهده استاندارد است و حتی مصرف كننده نیز باید این كیفیترا كنترل كند. رییس كل گمرك با بیان اینكه برآورد حجم قاچاق بین 14 تا 15 میلیارددلار در سال است، خاطرنشان كرد: كالای اولیه قاچاق نیست زیرا تعرفه چهار درصدی آنانگیزه قاچاق را از بین می برد. وی با بیان اینكه در سالجاری واردات رسمی گوشیتلفن همراه 150 درصد بود، افزود: اما مصرف كشور با مقدار رسمی واردات تطابق نداردكه این به معنای قاچاق این كالاست.رییس كل گمرك ایران بیان كرد: آنچه كه بینوزیران عضو كارگروه ارزی توافق شده این است كه بانك مركزی موظف است ارز مورد نیازصنعتگران را با نرخ ارز مرجع یعنی یكهزار و 226 تومان تامین كند. معمارنژاد همچنینبه روند ترخیص كالا اشاره كرد و گفت: ترخیص برخی كالاها نیاز به تشریفات گمركی ومجوز سه تا چهار سازمان مانند استاندارد، معاونت غذا و دارو، تجهیزات پزشكی ووزارت اطلاعات و ارتباطات دارد. رییس كل گمرك ایران با اشاره به ویژگی قوانین جدیدامور گمركی كشور گفت: تصویب آیین نامه های گمركی توسط خود دولت انجام می شود كهاین به معنای انعطاف پذیری بیشتر در امر گمرك است و با این اقدام ، كارها سریعترپیش می رود. وی افزود: از دیگر ویژگی های قوانین جدید گمركی، تجهیز گمركات كشوراست زیرا برخی گمركات تجهیزات لازم ندارند. به گفته معمارنژاد، یكی دیگر از ویژگیهای قوانین جدید امور گمركی این است كه با تغییر تعرفه، كالایی كه در گمرك بودهاست، مشمول تغییرات تعرفه ای نمی شود. رییس كل گمرك ایران گفت: ارتباط بین بخشخصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی، بحث فضای كسب و كار را به میان می آورد. وی بابیان اینكه در فضای كسب و كار شاخص های متعددی داریم كه توسط بانك مركزی جهانیتهیه می شود، افزود: هر ساله بیش از 170 كشور در فضای كسب و كار رتبه بندی می شوندو كشورها با در نظر گرفتن این رتبه بندی تلاش خود را برای كسب رتبه بهتر بیشتر میكنند.

معمارنژاد خاطرنشان كرد: 10 زیرشاخصدر این رتبه بندی مطرح است كه یكی از آنها تجارت خارجی یا فرامرزی است. وی تصریحكرد:این زیر شاخص با آماده كردن اسناد، ترخیص گمركی، تخلیه بارگیری در بنادر و حملو نقل داخلی و سه شاخص تعداد اسناد، زمان انجام تشریفات گمركی برای صادرات وواردات و هزینه شكل می گیرد. وی با بیان اینكه بر اساس این زیرشاخص برای صادراتكشورمان 20 روز در نظر گرفته شده است،افزود: دو روز از این مدت به ترخیص گمركیاختصاص دارد و مابقی به آماده كردن اسناد، بارگیری در بنادر و حمل و نقل مربوط میشود. به گفته رییس كل گمرك ایران، بر اساس زیر شاخص فرامرزی برای واردات كشورمان31 روز در نظر گرفته شده كه دو روز آن برای ترخیص كالا، 19 روز آماده كردن اسناد،پنج روز تخلیه بارگیری در بنادر و پنج روز حمل و نقل است. وی با بیان اینكه متوسطانجام زمان تشریفات گمركی در رده صادرات و واردات در دنیا 15 روز است، افزود: كشورما نیز باید مدت زمان تشریفات گمركی را به این میزان برساند. وی اضافه كرد: اثر كاهشزمان تشریفات گمركی بر قیمت تمام شده محصولات صادراتی و تولیدی در داخل كه از مواداولیه، كالاهای واسطه ای و ماشین آلات وارداتی استفاده می كند باعث افزایش قدرترقابت پذیری كالاهای داخلی برای صادرات و افزایش رقابت پذیری برای كالاهای تولیدداخلی و وارداتی می شود. وی با اشاره به زیرشاخص دیگر رتبه بندی بانك مركزی جهانیگفت: ایران در این زمینه رتبه 103 را در دنیا به خود اختصاص داده است. معمارنژادافزود: اگر دستگاه های دولتی فعال در زمینه واردات و صادرات هماهنگی لازم را داشتهباشند ایران به رتبه 87 یعنی می رسد یعنی از رده كنونی 16 پله صعود می كند.


تاریخ خبر: 13910327
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی