چهار شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

211 ميليارد دلار در زمينه انرژيهاي تجديدپذير در دنيا سرمايه‌گذاري شد

211 ميليارد دلار در زمينه انرژيهاي تجديدپذير در دنيا سرمايه‌گذاري شد
در سال گذشته ميلادي/ 
 
تهران - ميزان سرمايه‌گذاري در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير در دنيا در سال گذشته ميلادي (2010) معادل 211 ميليارد دلار بوده كه در مقايسه با سال پيش از آن (2009) 32 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
به گزارش گروه اقتصادي ايرنا از پايگاه خبري اي.وي.وايند، اين در حالي است كه در سال 2009 ميلادي كشورهاي مختلف دنيا در زمينه انرژي‌هاي تجديدپذير در مجموع معادل 160 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند.
در پايان سال 2010 ميلادي مجموع ظرفيت نصب شده انرژي خورشيدي شامل استفاده از سلولهاي فوتو‌ولتائيك و انرژي خورشيدي حرارتي و نيز انرژي كانوني خورشيدي بترتيب 40 و 185 و يك گيگاوات بوده است.
همچنين در مدت يادشده ظرفيت نصب شده انرژي بادي 198 و انرژي زمين‌گرمايي 11گيگاوات بوده، ضمن آنكه انرژي هاي برق‌آبي و زيست توده نيز بترتيب ظرفيتي معادل يك هزار و 10 و 62 گيگاوات را به خود اختصاص داده‌اند.
در اين ميان آمريكا از نظر ظرفيت نصب شده انرژي زيست توده و زمين گرمايي رتبه اول دنيا را داراست، اما در مقابل چين در زمينه ظرفيت نصب شده انرژي برق‌آبي، بادي و انرژي حرارتي خورشيدي پيشتاز است.
از سوي ديگر آلمان نيز در زمينه استفاده از سلولهاي فتو ولتائيك در دنيا پيشتاز است و در اين در حالي است كه ميزان استفاده از اين نوع انرژي در طول پنج سال گذشته در دنيا حدود هفت برابر شده و هم اكنون استفاده از سلول‌هاي فوتوولتائيك براي توليد برق در بيش از 100 كشور دنيا متداول است.
هم اكنون انرژيهاي تجديدپذير در حدود يك چهارم ظرفيت نصب شده توليد برق در جهان را به خود اختصاص داده كه بيشتر آن مربوط به انرژي برق‌آبي است.
در مجموع كشورهاي در حال توسعه نيز بيش از نيمي از ظرفيت نصب شده انرژي هاي تجديدپذير را از آن خود كرده‌اند.
آمريكا، چين، آلمان، اسپانيا و هند در زمره پنج كشور مطرح دنيا در زمينه انرژي هاي نو (غير از انرژي برق‌آبي) هستند.
در آمريكا در پايان سال گذشته ميلادي 10.9 درصد از توليد داخلي انرژي را انرژي هاي نو تشكيل مي دهند كه اين ميزان در سال 2009 تنها 5.6 درصد بوده و اين در حالي است كه سهم انرژي هسته اي در اين كشور تنها 11.3 درصد است و 30 ايالت اين كشور نيز از ظرفيتهاي انرژي هاي تجديدپذير استفاده مي كنند.
چين پيشتاز كشورهاي دنيا در زمينه استفاده از انرژي بادي و سيستمهاي حرارتي خورشيدي است و همچنين در زمينه انرژي برق‌آبي در پايان سال 2010 ميلادي بوده است. اين كشور در سال يادشده با افزايش حدود 29 گيگاواتي ظرفيت نصب شده توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير و با رشد معادل 13 درصد آن را به 252 گيگاوات رسانده است.
سهم انرژي هاي تجديدپذير در مجموع ظرفيت نصب شده توليد انرژي در چين در حدود 26 درصد است و 18 درصد توليد و 9 درصد عرضه برق در اين كشور است.
در اتحاديه اروپا نيز در سال 2010 ميلادي 41 درصد از ظرفيت هاي جديد نصب شده توليد برق مربوط به انرژي‌هاي تجديدپذير بوده كه اين ميزان رشد در مقايسه با سهم 60 درصدي در سال 2009 كاهش نشان مي دهد.


تاریخ خبر: 13900429
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی