شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اسپانیا و ايتاليا براي رهايي از ورشكستگي اقتصادي نيازمند معجزه هستند

تهران- بحران بدهي ها در منطقه يورو كه از يونان آغاز شده و به پرتغال و ايرلند سرايت كرده، به تهديد و نگراني جدي براي ايتاليا و اسپانيا تبديل شده است.

به نوشته روزنامه انگليسي ديلي تلگراف در پي بحران بدهي هاي خارجي يونان، اكنون ايرلند و پرتغال به شدت درگير بدهي هاي خارجي هستند و ايتاليا و اسپانيا نيز با شش تريليون و 300 ميليارد يورو بدهي به سازمان ها و اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي و دولتي نگراني هاي فراواني را به خود جلب كرده اند.
نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله در ايتاليا به 5.3 درصد مي رسد و رم در مجموع يك تريليون و هشتاد و چهار ميليارد دلار بدهي عمومي دارد كه ميزان بهره آن به سرعت در حال افزايش است.
بنا بر همين گزارش اوضاع اسپانيا از اين هم بدتر است زيرا ميزان بهره در اين كشور 5.7 درصد است.
ديلي تلگراف مي افزايد: بازارهاي مالي هر دو كشور مدلي مانند يونان، پرتغال و ايرلند را دنبال مي كنند و از اين بدتر، به نظر مي رسد ويروس فعلي مسري باشد كه بقيه كشورهاي اروپا را نيز در بر بگيرد. بر اساس اطلاعات بانك تسويه حساب هاي بين المللي تا كنون بانك هاي فرانسه به تنهايي 472 ميليارد يورو به ايتاليا و 175 ميليارد دلار به اسپانيا وام داده اند.
اين نشريه انگليسي در بخشي از مطلب خود به نقل از ژاك كيلوكس، اقتصاد دان ارشد بانك سلطنتي اسكاتلند، نوشت: باور داريم كه بحران مالي اروپا وارد مرحله تازه اي خواهد شد؛ زيرا اين بحران هر روز اقتصادهاي بزرگ تر را در منطقه يورو در بر مي گيرد....هنوز معلوم نيست كه شوك هاي منفي اخير در زمينه اعتبار بازارهاي مالي تا چه حد مي تواند بر بازار تاثير بگذارد و چگونه مي توان آنها را خنثي كرد در حاليكه سياست مقابله با شوك نيز وجود ندارد.
به نوشته ديلي تلگراف در اين شرايط كه بيشترين خطر مالي ايتاليا را تهديد مي كرد سيلويو برلوسكوني، نخست وزير ايتاليا نيز لحظه نامناسبي را براي تنبيه جوليو ترمونتي، وزير دارايي اين كشور، انتخاب كرده است. او تنها عضوي از كابينه است كه مورد تحسين كارشناسان مختلف و اقتصاد دانان جهاني قرار گرفته بود؛ اما برلوسكوني اخيرا در مورد او گفت: (ترمونتي) روحيه كارگروهي ندارد، خود را نابغه و ديگران را عقب مانده تصور مي كند.
علاوه بر بحران بدهي ها در اين دو كشور، شاخص مديران خريد نيز در ايتاليا و اسپانيا به شدت افت كرده است. بر اساس اطلاعات شركت سرمايه گذاري و اعتبارسنجي آمريكايي گلدمن سچز، اين شاخص در 80 درصد كشورهاي جهان از جمله هند و چين نيز رو به كاهش داشته است.
از طرف ديگر آمار بيكاري آمريكا كه جمعه گذشته (17 تيرماه) منتشر شد، بدون ترديد اقتصاد آمريكا را همچنان در ركود نشان مي دهد. نرخ بيكاري مجموع نيروي كار و كساني كه كار پاره وقت دارند اما كار تمام وقت مي خواهند از 15.8 درصد به 16.2 درصد در ماه ژوئن (خرداد/تير) افزايش و زمان متوسط بيكاري به بيش از 39 هفته افزايش يافته است. دستمزدهاي ساعتي نيز كاهش و به طور كلي ميزان متوسط جمعيت شاغل در آمريكا به 58.2 درصد رسيده است.
گفتني است، كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي جلوگيري از گسترش بحران مالي در اين منطقه امروز (دوشنبه) در بروكسل نشستي تشكيل داده اند.
در همين حال آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، نيز در تماس تلفني با برلوسكوني از وي خواست تا هرچه سريع تر پيش نويس لايحه مرتبط با اتخاذ تدابير رياضت اقتصادي را در اين كشور به پارلمان ارائه دهد.


تاریخ خبر: 13900427
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی