شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

حضور قدرتمند تولیدات و صادرات ایران در بازارهای جهانی

   

سياست وزارتخانه پيشنهادي صنايع و بازرگاني/

افزايش توليدات صادرات محور و حضور قدرتمند در بازارهاي جهاني

تهران - معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني گفت: سياست كلي وزارتخانه پيشنهادي صنايع و بازرگاني، افزايش توليدات صادرات محور و حضور قدرتمند در بازارهاي جهاني است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمود دودانگه روز يكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اين ادغام، بنگاههاي توليدي بايد بتوانند كالاهايشان را با قيمت تمام شده پايين تر، بهره وري بالاتر و كيفيت مناسب در بازارهاي داخلي و جهاني عرضه كنند.
وي تصريح كرد: هر كدام سازمان ها و شركت هايي كه با سياست و خط كلي وزارتخانه جديد هماهنگ هستند مي توانند با قوت به كارشان ادامه دهند در غير اين صورت به بررسي كارشناسي بيشتري نياز دارند.
وي با بيان اينكه هر اندازه درگير بازار داخلي باشيم به همان اندازه از حضور در بازارهاي جهاني باز مي مانيم اظهارداشت: بنابراين دغدغه اصلي وزارتخانه جديد توليد صادرات محور، حمايت از توليد، صنعت و معدن براي تغذيه بازار داخلي و فتح بازار جهاني است.
وي ادامه داد: واگذاري برخي از سازمان ها و شركت ها يكي از موضوعات مهم اين ادغام است كه به جمع بندي رسيده ولي تاكنون قطعي نشده است.
دودانگه گفت: با توجه به فضاي حاكميتي و نظارتي وزارتخانه جديد، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به عنوان ابزار توانمند و قوي باقي مي ماند ولي تاكنون وضعيت سازمان حمايت در وزارتخانه جديد مشخص نشده است.
وي اضافه كرد: در اين راستا ممكن است اداره و سياست گذاري تنظيم بازار محصولات كشاورزي به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شود.
وي گفت: در اين صورت برخي از سازمان ها و شركت هاي زير مجموعه وزارت بازرگاني زير مجموعه وزارت جهاد كشاورزي قرار مي گيرند به عنوان مثال شركت پشتيباني امور دام و شركت بازرگاني دولت ايران كه متولي خريد تضميني محصولات كشاورزي و ذخيره سازي استراتژيك برخي از كالاها است به دليل تناسب ماموريت ها با حوزه كشاورزي بايد بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: به طور قطع برخي از سازمان ها و شركت هاي وزارت صنايع و معادن و بازرگاني در وزارتخانه جديد همچون سازمان هاي توسعه اي وزارت صنايع و معادن بايد به فعاليت خود ادامه دهند.
وي تصريح كرد: سازمان حمايت به دليل اينكه بخشي از وظايف آن به وزارت كشاورزي مربوط است به بررسي بيشتري نياز دارد و اگر به وزارتخانه ديگري منتقل شد بايد با توان بيشتري به فعاليت خود ادامه دهد.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني با بيان اينكه مهمترين طرح تحول اقتصادي كشور در حال اجراست و رويكرد برنامه پنجم توسعه نيز در دست پيگيري است افزود: ادغام يكي از موضوعات مهم دستيابي به اهداف چشم انداز توسعه و برنامه پنجم است كه در اولويت برنامه هاي دولت قرار گرفته و باسرعت در حال پيگيري است.
وي تاكيد كرد: سهم بخش صنعت و معدن و بازرگاني 50 درصد اقتصاد كشور است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
دودانگه با بيان اينكه يكپارچه سازي اهداف و ساختار دو وزارتخانه در دو تا سه ماه آينده انجام مي شود گفت: به طور قطع يكپارچه سازي فراينده هاي آمار و اطلاعات در طول مدت زمان دو تا سه ماه انجام نمي شود و اين فرايند به يك پروسه دو تا سه ساله نياز دارد.
وي با بيان اينكه اصل 44 قانون اساسي و سياستهاي كلان مقام معظم رهبري الگوي اداره اقتصاد كشور است اظهارداشت: اين ادغام يكي از راهكارهاي عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني است.
وي، توانمندسازي بخش هاي خصوصي و تعاوني در اقتصاد و حمايت از آن در رقابت بازارهاي بين المللي و آماده سازي بنگاه هاي داخلي جهت مواجه هوشمندانه با قواعد تجارت جهاني در يك فرايند تدريجي و هدفمند را از بندهاي اصل 44 قانون اساسي برشمرد.
دودانگه به تعامل نزديك بين وزارت صنايع و بازرگاني و فضاي مثبت حاكم بر مجلس شوراي اسلامي در خصوص ادغام اين دو وزارتخانه اشاره كرد و گفت: معتقدم اين ادغام زمينه رشد بخش صنعت و تجارت را فراهم خواهد كرد.
وي افزود: اين ادغام فرصت بي نظيري براي هماهنگ سازي سياست هاي تجاري و صنعتي كشور به منظور حمايت قوي و اثربخش از بنگاته هاي صنعتي و معدني كشور است.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني گفت: اكنون 552 برنامه در اولويت 17 حوزه وزارت بازرگاني قرار دارد كه 219 برنامه بازرگاني داخلي، 147 برنامه بازرگاني خارجي و 186 مورد هم به حوزه زيرساخت هاي تجاري و بازرگاني مربوط است.
وي با بيان اينكه ادغام دو وزارتخانه هيچ تاثيري بر اهداف و روند فعاليت هاي وزارتخانه هاي فعلي نداشته است، اضافه كرد: تمامي سازمان هاي ذيربط موظفند مطابق برنامه تعريف شده در چارچوب اهداف و سياست هاي كلان و راهبردي كشور اقدامات خود را دنبال كنند.
دودانگه همچنين به وظابف سازمان هاي بازرگاني 31 استان كشور اشاره كرد و افزود: 34 برنامه عمومي و مشترك براي تمامي استان ها و به طور ميانگين 10 برنامه اختصاصي با توجه به شرايط و اقليم هر استان تدوين و در حال اجرا است.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني در راستاي فرايند ادغام وزارت صنايع و معادن و بازرگاني اظهار اميدوراي كرد اين ادغام در حوزه رسانه نيز اتفاق بيفتد تا از اين پس رسانه ها براي انعكاس اخبار اين دو وزارتخانه به صورت يكپارچه عمل كنند.

تاریخ خبر: 13900312
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی