سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

ثبت دواثر جديد ادبيات كلاسيك ايران درفهرست ميراث مستندحافظه جهاني

تهران- دو اثر جديد از شاهكارهاي ادبيات كلاسيك ايران در ليست ميراث مستند برنامه حافظه جهاني سازمان علمي، آموزشي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) به ثبت رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا؛ محمدرضا سعيد آبادي مدير كل كميسيون ملي يونسكو درايران ‌ درنشست با خبرنگاران از ثبت دو اثر جديد در فهرست ميراث مستند حافظه جهاني خبر داد و اظهار داشت: كميته بين المللي برنامه حافظه جهاني كه صبح امروز در شهر منچستر انگليس برگزار شد، دو پرونده پيشنهادي شامل كتاب هايالتفهيم ابوريجان بيروني و خمسه نظامي را در ميراث مستند حافظه جهاني به تصويب رساند.
وي با بيان اينكه ايران در قاره آسيا و اقيانوسيه با 5 اثر ثبتي مقام چهارم را داراست، خاطرنشان كرد: :به اين ترتيب تعداد آثارايراني ثبت شده در فهرست يونسكو به 5 رسيد و اين امر جايگاه ايران را در دنيا براساس تعداد آثار ثبتي در يونسكو به مقام 14 رسانده است.
اين مقام مسوول درباره ويژگي هاي اين دو اثر تصريح كرد كه كتاب التفهيم بيروني در سده پنجم هجري نگاشته شده است و تنها كتاب به زبان فارسي به روش پرسش و پاسخ درحوزه آموزش نجوم و رياضيات است.
به گفته اين استاد دانشگاه، با وجود اينكه اين كتاب سال ها پيش با هدف آموزش نجوم و رياضيات به دختري ايراني نوشته شده است، فهم پاره اي از مسائل براي مطرح شده در آن براي تحصيلكردگان رياضي و نجوم دشوار است.
سعيدآبادي با اشاره به نگهداري نسخه فارسي اين كتاب در گنجينه كتابخانه ها و موزه هاي برجسته كشور عنوان كرد: تا امروز اين كتاب مهم كه شامل 530 سوال و جواب است به زبان هاي انگليسي، ايتاليايي، روسي،آلماني و تاجيكي ترجمه و منتشر شده است.
به گفته دبير كل كميسيون ملي يونسكو درايران، اثر دوم ثبت شده پنج گنج نظامي گنجوي است كه در سده هفتم هجري شمسي نگاشته شده و يكي از نامي ترين و دلپذيرترين منظومه هاي عاشقانه به زبان فارسي است.
سعيد آبادي بيان داشت: اين اثر در پهنه بزرگ زبان فارسي كه از هند تا آسياي ميانه، قفقاز و آناتولي شهرت دارد اقدام مهمي در حفظ و ماندگاري اين اثر جاويدان زبان فارسي است. خمسه نظامي شامل 5 منظومه خسرو و شيرين، ليلي و مجنون،هفت پيكر، اسكندرنامه است. مخزن الاسرار به بيشترين زبان هاي زنده دنيا چون آلماني،روسي، انگليسي،فرانسه،ژاپني،تركي و اردو ترجمه و منتشر شده است.
اين استاد دانشگاه گفت: با وجود اينكه بسياري از اديبان اين منظومه را با رومئو و ژوليت شكسپير مقايسه مي كنند،اما در واقع نظامي اين اثر ماندگار را 400 سال قبل از شكسپير سروده است و وي را مي توان بنيانگذار مكتب ادبي در زمينه اشعار عاشقانه دانست كه شاعران برجسته بسياري پيرو آن بوده اند.
وي به نگهداري نسخه هاي اين منظومه در كتابخانه دانشگاه تهران، موزه گلستان،موزه ملي ايران و موزه ملك اشاره كرد وگفت:اين دو اثر از ميان 45 پرونده آثار مستند فرهنگ و ادبيات ايران و پس از كار كارشناسي به كميته بين المللي برنامه حافظه جهاني انتخاب شدند و بنابراين فهرست اين آثار به 238 اثر ارتقا يافت.
شاهنامه بايسنقري، وقف نامه ربع رشيدي و مجموعه اسناد دارايي آستان قدس رضوي عنوان سه اثر مستند ايراني ثبت شده در حافظه جهاني در سال هاي 2007 و 2009 است كه سعيد آبادي به آن اشاره كرد.
اين مقام مسوول اظهار داشت: قاره آفريقا تنها 4 اثر و كل كشورهاي عربي 5 اثر را تا به امروز به ثبت رسانده اند كه اين مقايسه موقعيت برتر ايران را در زمينه حفظ و شناسايي ميراث ماندگار خود نشان مي دهد، هر چند كه تلاش هاي صورت گرفته در اين زمينه در حد مطلوب نيست.
برنامه حافظه جهاني يونسكو از سال 1992 براي ارتقا حافظت از ميراث مستند جهاني و آشنايي عموم مردم با اين آثار ارزشمند جهاني آغاز شد كه برمبناي آن كشورهاي مختلف مي توانند هر دو سال يكبار حداكثر پرونده دو اثررا براي ثبت در اين فهرست به يونسكو ارسال كنند.
سعيد آبادي در مورد فعاليت هاي كميسيون ملي يونسكو درايران گفت: اين كميسيون به عنوان رابط ملي يونسكو با ايران داراي كميته هاي ملي متعددي است كه در حوزه هاي مختلف فعاليت مي كند.يكي از اين كميته ها،كميته ملي حافظه جهاني است كه از سال 1384 كار خود را با همكاري كارشناسان ميراث فرهنگي، روساي كتابخانه ها و متخصصين حوزه ميراث مكتوب آغاز كرده است و در طي جلسات متعدد كار شناسايي، انتخاب و تشكيل پرونده آثار براي ثبت در فهرست ميراث جهاني را برعهده دارد.


تاریخ خبر: 13900312
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی