پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

معاون برنامه‌ريزي وزير نفت:

ايران موقعيت خود در زمينه تضمين امنيت انرژي را تثبيت كرده است

تهران - معاون برنامه‌ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت گفت: ايران همچنان و با وجود احداث خطوط لوله جديد انتقال گاز در دنيا اهميت ويژه ‌خود را از نظر ثبات داخلي و تضمين امنيت انرژي تثبيت كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محسن خجسته مهر در ميزگرد هدفمندي يارانه‌ها در حاشيه هشتمين همايش بين‌المللي انرژي در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما اظهار داشت: هدفمندي يارانه‌ها از قوانين مهم در كشور است كه اجراي آن تاثير شگرفي بر اقتصاد كشور داشته و خواهد داشت.
خجسته مهر ادامه داد: هدفمندي يارانه‌ها بايد فراتر از مباحث قيمتي مدنظر قرار گيرد چرا كه اصلاح الگوهاي قيمتي وسيله‌اي براي دستيابي به اهداف مهمتري از جمله هدفمندي مصرف انرژي و هدفمندي تخصيص آن است و در اين راستا ضروري است سياست‌هاي تقاضا، عرضه و زنجيره انرژي هدفمند شود.
وي افزود: مصرف بالاي انرژي به شرطي كه اين مصرف در جهت توليد باشد مي تواند نشان دهنده توسعه يافتگي يك كشور باشد اما آنچه كه در اين ميان اهميت دارد حذف اتلاف انرژي و اصلاح فرآيندهاي مصرف آن است.
معاون وزير نفت گفت: نبايد عرضه انرژي دنباله رو تقاضاي آن باشد و بويژه در زماني تقاضا و مصرف الگوي مشخصي نداشته باشد اين امر مشكل ساز خواهد بود.
خجسته مهر خاطرنشان كرد: پتانسيل صرفه‌جويي در حدود 20 ميليون بشكه سوخت در پالايشگاه‌هاي كشور وجود دارد و در نيروگاه‌ها نيز پتانسيل فراواني براي كاهش مصرف سوخت موجود است و از سويي مصرف بنزين خودروها بايد با 20 درصد كاهش به 45 ميليون ليتر در روز برسد تا ساليانه چهار ميليارد دلار صرفه جويي شود.
وي ادامه داد: تخصيص منابع انرژي و سپس اتلاف آن به سود منافع ملي كشور نيست و در اين راستا ضروري است تا پايان برنامه‌ پنجم نه تنها از الگوهاي قيمتي بلكه از الگوهاي غير قيمتي نيز در جهت كاهش مصرف انرژي بهره برده شود.
معاون برنامه‌ريزي وزير نفت اظهار داشت: با همكاري مردم پس از هدفمندي يارانه ها مصرف بنزين از 67 ميليون ليتر در روز به 55 ميليون ليتر كاهش يافته است و در مورد گاز نيز 30 ميليون متر مكعب بيش از پيش بيني صورت گرفته صرفه‌جويي شده است.
خجسته مهر گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري در زمينه سوخت زمستاني با كاهش 10 درصدي مواجه شويم و در سال 1396 نيز در تمام فرآورده هاي نفتي به صادر كننده تبديل خواهيم شد.
وي اضافه كرد: در سال 1394 ايران قادر به صدور 45 ميليون ليتر نفت كوره، 23 ميليون ليتر نفت گاز خواهد بود و در مورد بنزين نيز هم اكنون ايران امكان صادرات را دارد و تراز واردات و صادرات گاز نيز مثبت شده است.
خجسته مهر افزود: هم اكنون بيش از 99.5 درصد از سبد انرژي كشور مربوط به نفت و گاز است كه اين امر نياز به اصلاح دارد و از سوي ديگر در چارچوب هدفمندي يارانه‌ها بايد مباحث ارتقا فن‌آوري، اصلاح رفتار مصرفي و اصلاح ساختاري مد نظر قرار گيرد.
**بخش گاز
معاون وزير نفت اظهار داشت: ايران با دارا بودن 16 درصد از ذخاير گازي جهان در رتبه دوم جهاني قرار دارد ضمن آنكه چهارمين توليد كننده گاز نيز هست كه در صدديم جايگاه خود را به دوم ارتقا دهيم.
خجسته مهر گفت: ذخاير گازي كشور بيش از 33 تريليون متر مكعب است كه با اكتشافات جديد افزايش نيز خواهد يافت و اين در حالي است كه بيش از هشت درصد از ذخاير گازي دنيا تنها در پارس جنوبي قرار دارد و بر اين اساس مزيت‌هاي فراواني در زمينه گاز داريم.
وي اظهار داشت: هم اكنون ايران در هشت نقطه جهت انتقال گاز به ساير كشورها اتصال دارد كه در حال گسترش اين نقاط هستيم تا بتوان گاز را بطور مستقيم و نيز بصورت
LNG صادر كنيم، چرا كه ايران همچنان و با وجود احداث خطوط لوله جديد انتقال گاز در دنيا اهميت ويژه‌خود را از نظر ثبات داخلي و تضمين امنيت انرژي تثبيت كرده است.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: در برنامه پنجم توسعه بدنبال صادرات 200 ميليون متر مكعب گاز هستيم تا از اين طريق گاز را به كشورهاي همسايه و حتي كشورهاي اروپايي صادر كنيم.
خجسته مهر گفت: رشد مصرف گاز در صنعت فولاد در سال‌جاري 36 درصد و در سيمان،
‌CNG و پالايشگاه‌هاي نفتي بترتيب 49،‌25 و 27 درصد بوده و رشد تقاضاي گاز در نيروگاه‌هاي كشور نيز پنج درصد است و اين در حالي است كه در بخش خانگي و تجاري، واردات و صادرات گاز نرخ رشد بترتيب 16، 33 و 35 درصد است.
وي تاكيد كرد: دولت بدنبال اين است گاز بيشتر در اختيار بخش هاي توليد قرار گيرد كه در اين راستا در سالجاري ميزان گاز مصرفي پتروشيمي از 40 ميليون متر مكعب در سال گذشته به 163 ميليون متر مكعب مي رسد، چرا كه پتروشيمي محور توسعه صنعتي كشور است.
وي ضمن استقبال از سرمايه گذاري در زمينه توليد برق از طريق گاز تصريح كرد: وزارت نفت از اين امر حمايت مي كند.
اين مقام مسوول اظهار داشت: هم اكنون ايران روزانه معادل هشت ميليون بشكه نفت شامل نفت و گاز را توليد مي كند كه از اين ميزان 5.7 ميليون بشكه مصرف و 28 درصد آن نيز صادر مي شود.
خجسته مهر افزود: اين در حالي است كه براي توليد 50 ميليون متر مكعب گاز نياز به بيش از شش ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است و در صورتي كه اين امر با بيع متقابل انجام شود 12 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد.
وي يادآور شد: مصرف گاز خانگي در سال جاري 422 ميليون متر مكعب در دي ماه خواهد بود كه 63 درصد از مجموع تقاضاي گاز در كشور را تشكيل مي دهد و اگر تنها 10 درصد در مصرف گاز در كشور صرفه‌جويي شود در چهار ماه پاياني سال مي توان 66 ميليون متر مكعب گاز معادل توليد سه فاز پارس جنوبي صرفه‌جويي كرد كه ارزش آن يك و نيم ميليارد دلار مي شود و در صورت صرفه‌جويي 30 درصدي نيز بيش از چهار و نيم ميليارد دلار صرفه‌جويي خواهد شد.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: ضروري است گاز جايگزين نفت شده و نفت خام تبديل به فرآورده و صادر شود كه در اين راستا در سال‌جاري ميزان صادرات فرآورده‌هاي نفتي 35 درصد و ميزان واردات آن 25 درصد خواهد بود.
وي تصريح كرد: در سال‌جاري همچنين بيش از 330 ميليون متر مكعب گاز به مخازن نفتي تزريق مي شود كه گاز آن بعنوان ذخيره براي كشور خواهد ماند و اين كار به نوعي توليد ثروت نيز است.


تاریخ خبر: 13900304
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی