شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

معاون وزيرنيرو: ايران به كانون انرژي الكتريكي در منطقه تبديل مي شود

تهران - معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: جمهوري اسلامي ايران بزودي به كانون انرژي الكتريكي در منطقه تبديل مي شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا،محمد بهزاد روز سه شنبه در مراسم آغاز بكار هشتمين همايش ملي انرژي در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما گفت: برقراري ارتباط الكتريكي ايران – آذربايجان – روسيه به ظرفيت 700 مگاوات و اتصال به شبكه اروپا، اتصال به كشورهاي سوريه و لبنان از طريق تركيه و عراق و اتصال به شبكه آفريقا، اتصال به شبكه برق كشورهاي امارات، قطر، كويت و ساير كشورهاي خليج فارس از طريق كابل زير دريايي ازجمله برنامه هاي بخش برق كشور است.
وي برقراري ارتباط الكتريكي شبكه سراسري با جزيره كيش با استفاده از كابل زير دريايي، استفاده از خطوط
HVDC و 765 كيلوولت و برقراري ارتباط الكتريكي ايران و تركيه براي افزايش ظرفيت انتقال تا يك هزار و 200 مگاوات و فراهم شدن زمينه اتصال به شبكه اروپا را از ديگر برنامه هاي وزارت نيرو و بخش برق اعلام كرد.
معاون وزير نيرو گفت: هم اكنون شبكه برق ايران به تمام كشورهايي كه با آنها مرز خاكي دارد، متصل است و صادرات برق كشور در سال گذشته به شش ميليارد و 700 ميليون كيلووات ساعت رسيد.
به گفته ي بهزاد هم اكنون صنعت برق ايران از نظر ظرفيت اسمي نيروگاه ها، توليد برق، ظرفيت تبادل و طول شبكه برق در رتبه نخست كشورهاي منطقه قرار دارد، ضمن آنكه بازده نيروگاه هاي كشور نيز بالاترين رتبه در منطقه است.
معاون وزير نيرو گفت: ايران هم اكنون به لحاظ اوج بار مصرف در رتبه دوم كشورهاي منطقه قرار گرفته و توانمندي ساخت تجهيزات نيروگاهي، انتقال، توزيع و انجام خدمات فني و مهندسي و اجراي پروژه هاي بزرگ با وجود تحريم هاي اعمال شده، به مرز خودكفايي رسيده است.
بهزاد با اشاره به اينكه ميزان اوج مصرف برق در سال گذشته 41 هزار و يك مگاوات بود، پيش بيني كرد اين ميزان در سال جاري به 45 هزار و 100 مگاوات و در سال 1395 به 55 هزار و 395 مگاوات افزايش يابد.
به گفته ي اين مقام مسئول در هر 10 سال حجم تاسيسات صنعت برق دو برابر مي شود و براي پاسخگويي به نياز مصرف در بخش هاي صنايع، كشاورزي، خانگي و غيره تا سال 1394 بايد نيروگاه ها، خطوط و پست هاي انتقال و توزيع جديد با مجموع ظرفيت 25 هزار مگاوات احداث شود.
وي افزود: براي تحقق اين امر ضروري است سالانه پنج هزار مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي با سرمايه گذاري تقريبي 72 هزار ميليارد ريال در سال به بهره برداري برسد.
بهزاد اظهار داشت: مجموع ظرفيت نيروگاهي احداث شده در سال گذشته پنج هزار مگاوات بود و بر اين اساس، مجموع ظرفيت نيروگاهي كشور از مرز 61 هزار و 300 مگاوات گذشت.
وي گفت: همچنين در سال گذشته با احداث بيش از 26 هزار كيلومتر خطوط انتقال، فوق توزيع و توزيع جديد، حجم شبكه هاي برق در كشور از مرز 770 هزار كيلومتر گذشت.
بهزاد ميانگين بازدهي نيروگاه هاي حرارتي كشور را 1.5 درصد بالاتر از ميانگين جهاني اعلام كرد و افزود: بازده كل نيروگاه هاي كشور در سال گذشته 38.8 درصد بود و هم اكنون به 39 درصد رسيده است.
وي تاكيد كرد: اجراي مصوبه هيات وزيران در زمينه تامين برق حاشيه شهرها و اجراي پروژه هاي بازسازي و اصلاح شبكه ها به كاهش قابل ملاحظه انشعاب هاي برق غيرمجاز و كاهش تلفات منجر شد، به گونه اي كه هم اكنون ميزان تلفات شبكه برق كشور از حدود 20 درصد در سال 1386 به 16 درصد رسيده است.
معاون امور برق و انرژي وزارت نيرو اعلام كرد: برنامه ريزي براي توسعه ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي تا سطح 12 هزار مگاوات، برنامه ريزي جهت احداث نيروگاه هاي زغال سنگ سوز تا سطح پنج هزار مگاوات و برنامه ريزي براي تبديل 12 هزار مگاوات نيروگاه هاي گازي به 18 هزار مگاوات نيروگاه سيكل تركيبي در دستور كار وزارت نيرو قرار دارد.
به گفته ي بهزاد در صورت حذف سوخت مايع نيروگاه ها به ميزان 15 ميليارد ليتر، 90هزار ميليارد ريال صرفه جويي ايجاد مي شود.
وي افزود:حمايت ازگسترش استفاده از انرژي هاي بادي ، خورشيدي، زمين گرمايي و زيست توده به ميزان دو هزار مگاوات (سه درصد مجموع ظرفيت نيروگاهي كشور) تا پايان دولت دهم و حمايت از توسعه استفاده از انرژي اتمي از جمله برنامه هاي وزارت نيرو است.
بهزاد بااشاره به اينكه شبكه مخابرات نوري صنعت برق شامل 14 هزار كيلومتر كابل نوري آماده بهره برداري است ، افزود: در سال گذشته سه رينگ اصلي آن تكميل و مورد بهره برداري قرار گرفت و با همكاري وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تا سطح 20 هزار كيلومتر در دست اجرا است.
وي افزود: افزايش رويت پذيري شبكه در سال گذشته موجب افزايش سطح پايداري و امنيت شبكه و ارتقاي كيفي تامين برق شده است.
به گفته ي بهزاد از سال1384 تا زمان اوج مصرف در سال 1388 در مجموع 85 واحد نيروگاهي با مجموع ظرفيت 14هزار و 432 مگاوات در كشور احداث شد و سهم بخش خصوصي از اين ميزان ظرفيت نيروگاهي 24 درصد بوده است.
معاون وزير نيرو افزود: از زمان اوج مصرف برق در سال 1388 تا زمان اوج مصرف در سال گذشته 26 واحد نيروگاهي با ظرفيت سه هزار و 104 مگاوات و با مشاركت 37 درصدي بخش خصوصي احداث شده است ، ضمن آنكه از زمان اوج مصرف برق در سال گذشته تا سال1393 در مجموع 132 واحد نيروگاهي با مجموع ظرفيت 25 هزار و 500 مگاوات احداث مي شود كه سهم بخش غيردولتي از اين ميزان61 درصد خواهد بود.
به گفته ي وي هم اكنون 14 درصد برق كشور توسط بخش خصوصي توليد مي شود كه با واگذاري نيروگاه ها اين ميزان در حال افزايش بوده و در زمان حاضر 21 نيروگاه آماده واگذاري است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در خصوص اثر اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: درصد مشتركاني كه الگوي مصرف را رعايت كرده اند از58.5 درصد پيش از اجراي اين قانون به 72.4 درصد پس از اجراي اين قانون رسيده و اين در حالي است كه درصد مشتركان پرمصرف كه دو برابر الگو مصرف كرده اند، از 6.9 درصد به 3.1 درصد كاهش يافته است.
وي همكاري موثر در هدفمندي يارانه ها، واگذاري 50 درصد ظرفيت نيروگاه هاي دولتي، واگذاري تمام سهام متعلق به دولت در شركت هاي توزيع، احداث و بهره برداري از 15 هزار و 300 مگاوات نيروگاه جديد، احداث شش هزار مگاوات واحد بخار براي تبديل نيروگاه هاي گازي به سيكل تركيبي، احداث سه هزار مگاوات توليد پراكنده و توليد همزمان برق و حرارت و افزايش ظرفيت نيروگاه هاي تجديدپذير تا سطح يك درصد كل ظرفيت نيروگاهي را از جمله برنامه هاي در دست اقدام وزارت نيرو اعلام كرد.
بهزاد افزود: بهره برداري از نخستين نيروگاه تلمبه ذخيره اي كشور با ظرفيت يك هزار مگاوات (سياه بيشه)، افزايش سالانه يك درصد بازده توليد و دستيابي به بازده 41 درصد در نيروگاه ها، كاهش سالانه يك درصد تلفات، اجراي شبكه هوشمند اندازه گيري براي تمام مشتركان صنعتي، كشاورزي و عمومي و 20 درصد مشتركان خانگي، افزايش مخازن ذخيره سوخت مايع مصرفي در نيروگاه ها به ميزان 2 ميليارد و 400 ميليون ليتر و برقدار كردن تمام روستاهاي بالاي 10 خانوار كشور با اولويت نيروگاه هاي خورشيدي از ديگر برنامه هاي مهم صنعت برق تا پايان فعاليت دولت دهم است.
هشتمين همايش ملي انرژي در محل همايش هاي بين المللي صدا و سيما در حال برگزاري است و تا فردا بكار خود ادامه مي دهد.


تاریخ خبر: 13900304
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی