جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

ایران در عصر طلایی علم

ربيس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي:

هدف ايران رسيدن به عصر طلايي علم است

مادريد- محمدباقر خرمشاد رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تصريح كرد كه هدف جمهوري اسلامي ايران رسيدن به مرزهاي عصر طلايي علم و دانش است و براي اين امر، هدف گذاري كرده است.

به گزارش ايرنا، خرمشاد شامگاه چهارشنبه در سمينار بررسي انديشه هاي خيام كه به مناسبت پرده برداري از تنديس حكيم عمرخيام در دانشكده ادبيات دانشگاه كمپلوتنسه مادريد برگزار شد، تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در رسيدن به مرزهاي دانش و علم مصمم است.
وي در اين سمينار كه با حضور مرتضي صفاري سفير جمهوري اسلامي ايران، جمعي از استادان ايرانشناس و دانشجويان اسپانيايي زبان و ادبيات فارسي برگزارشد، با اشاره به اينكه در مسير جست وجوي علم پارادوكس هايي ازجمله پارادوكس عمل و دين وجود دارد، اظهار داشت كه ايران مانند عصر خيام، با رسيدن به علم آن را در اختيار بشريت قرار خواهد داد.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با طرح اين پرسش كه چرا پس از قرنها در نقطه اي هزاران كيلومتر دورتر از زادگاه خيام، او را تكريم و تعظيم مي كنند، گفت: خيام مرد علم و فرهنگ بود و طبيعت انسان از گذشته اين است كه در مقابل علم تعظيم كند، زيرا علم و فرهنگ، ارزشهاي بشري هستند كه حد و مرز ندارند.
وي با بيان اينكه خيام عالمي پيچيده بود، خاطرنشان ساخت كه خيام رياضي‌دان، منجم، شاعر و فيلسوف بود و در زمينه هواشناسي، موسيقي‌ و هندسه تزئيني نيز نظريه مي‌ داد.
خرمشاد با بيان اينكه خيام قبل از كپرنيك ثابت كرد كه خورشيد به دور زمين نمي‌ گردد، گفت: تقويم جلالي خيام كه قرنهاست در ايران و افغانستان مورد استفاده قرار مي گيرد، تاكنون كم خطا ترين تقويم جهان شناخته شده است.
وي افزود: خيام به عنوان يك عالم، كتابي به اسم نوروز نامه دارد و در آن به طور بسيار زيبايي، نوروز را توصيف كرده است.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات با اشاره به اينكه در روزگاران قديم، علم حد و مرزي نداشته و اجداد ما علم را مخفي‌ نمي‌ كردند، تصريح كرد: اين نشان مي‌ دهد كه بشر نبايد علم را مخفي‌ كند و من اميدوارم كه علم در عصر ما هم مخفي‌ نباشد و بتوانيم از دستاورد هاي علمي‌ همديگر استفاده كنيم.
در اين سمينار همچنين ماريا كارمن اسكريبانو رودناس استاد دانشگاه سن پابلو مادريد، سانتياگو اسكوبار گومس از دانشگاه كمپلوتنسه مادريد و خوسه فرانسيسكو كوتياس استاد دانشگاه آليكانته نيز به سخنراني درخصوص ابعاد شخصيتي خيام پرداختند.
ماريا كرمن اسكريبانو ضمن اشاره به زندگينامه عمر خيام، شروع به تشريح نظريه ها و تحقيقات خيام در زمينه رياضيات، جبر و هندسه و چگونگي‌ تحليل و تجزيه معادلات پرداخت كه با استقبال حاضران روبرو شد.
سانتياگو اسكوبار نيز در اين سمينار كه با حضور پرتعداد علاقه مندان به فرهنگ و زبان ايران زمين برگزار شد، با اشاره به ديدگاههاي فلسفي خيام، اظهار داشت كه فلسفه خيام نيشابوري، فلسفه اي پنهان است و خيام در اين زمينه برجسته بود، زيرا نظريه هاي گذشتگان را از ديدگاهي نو مطرح مي كرد.
خوسه فرانسيسكو كوتياس نيز از خيام به عنوان شاعر، سخن گفت و افزود: خيام يك نويسنده منتقد بود و تنها شاعري است كه در غرب او را مي شناسند.
كوتياس اضافه كرد: در آن زمان به دليل سانسورهاي ديني، خيام به عنوان شاعر دست اول شناخته نشده بود و پس از اينكه في جرارد نويسنده انگليسي اثر وي را ترجمه كرد، جهان با خيام آشنا شد و پس از آن ايران دوباره شروع به آشنايي با خيام كرد.

تاریخ خبر: 13900231
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی