شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

مترو در اسپانيا؛ مهم و ارزان

مادريد - اسپانيا با داشتن قديمي ترين خطوط متروي جهان كه اداره آن به بخش خصوصي سپرده شده است، با پرداخت يارانه اي معادل 62 درصد قيمت هربليت، وسيله حمل و نقل ارزاني را در اختيار ميليون ها مسافر قرار داده است.
نخستين خط متروي اسپانيا 17 اكتبر سال 1919 در مادريد افتتاح شد كه الگوي آن، اولين خط متروي جهان در لندن بود كه شش كيلومتر طول داشت و در سال 1863 ميلادي گشايش يافت.
متروي مادريد با طراحي سه مهندس اسپانيايي مانند متروي لندن است كه ترن هاي آن در سمت چپ خطوط حركت مي‌كند.
مجموع طول خطوط متروي اسپانيا 751 كيلومتر است. مادريد با 287 كيلومتر صاحب طولاني ترين خط مترو است و والنسيا نيز با كمي بيش از 173 كيلومتر در جايگاه دوم قرار دارد.
مترو مايوركا با فقط هفت كيلومتر و 200 متر صاحب كوتاه ترين خط مترو در اسپانيا است.
متروي مادريد به لحاظ طول خطوط پس از شانگهاي در چين، لندن، نيويورك، توكيو، سئول، مسكو و پكن هشتمين خط مترو در جهان است.
پس از متروي مادريد، خطوط مترو در شهرهاي ديگر اسپانيا از جمله بارسلون در سال 1924، بيلبائو در 1995، والنسيا در 1998، آليكانته در سال 1999، مايوركا در 2007 و سويا در 2009 افتتاح شد.
مترو در شهرهاي مختلف اسپانيا با 41 خط، نقش عمده ا ي در انجام سفرهاي درون و حومه شهري دارد.
اداره و مديريت خطوط مترو اسپانيا به عهده دولت مركزي يا دولت هاي ايالتي‌ نيست، بلكه مجمع حمل و نقل مسووليت اداره آن را به عهده دارد كه خصوصي است.
نقش دولت در اداره مترو اسپانيا فقط پشتيباني از شركت هاي مترو و اعطاي كمك مالي و داشتن يك يا دو نماينده در تركيب هيات مديره آن است.
تعيين قيمت بليت مترو در اسپانيا به عهده مجمع حمل و نقل است و بر اساس مسافت هر خط، قيمت هاي آن تغيير مي‌ كند.
38 درصد قيمت بليت مترو در اسپانيا را مسافران و 62 درصد ديگر را دولت مركزي، ايالتي و شهرداري ها با تخصيص يارانه پرداخت مي كنند.
در ايالت مادريد دولت مركزي سالانه 180 ميليون يورو، شهرداري مادريد 250 ميليون يورو و دولت ايالت مادريد 900 ميليون يورو يارانه به شركت مترو پرداخت مي كنند.
ميزان استفاده شهروندان از مترو در اسپانيا در مقايسه با اتوبوس هاي شهري به دليل پرشمار بودن خطوط اتوبوسراني تفاوت عمده قابل انتظار را ندارد.
در شهر مادريد هر ساله 650 ميليون مسافر با مترو، 426 ميليون نفر با اتوبوس هاي شهري و 245 ميليون نفر با اتوبوس هاي بين شهري سفر مي‌ كنند.
بليت هاي مترو فقط مختص يك نوع خاص‌ از وسيله نقليه نيست، بلكه بليت مترو براي اتوبوس و تراموا نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.
نوع بليت ها نيز براي يك يا 10 سفر يا ماهانه و سالانه است كه هر چقدر مدت آن طولاني تر باشد، بهاي آن ارزان تر مي‌ شود .
بليت هاي مترو در اسپانيا به چند نوع عادي، خانواده هاي پر جمعيت، معلولان بالاي 65 درصد، بازنشستگان و نيازمندان تقسيم مي‌ شود كه هر كدام آنها بستگي به مسافت و مسير خود قيمت هاي گوناگون دارند.
با وجود اينكه همه خطوط متروي اسپانيا، مخصوصا در شهرهاي مادريد و بارسلون كه قديمي‌ ترين هستند، تسهيلات لازم براي آمد و شد مسافران معلول و سالمند را ندارند، اما در سال هاي اخير تعداد ايستگاه هايي‌ كه با تعميرات لازم اين تسهيلات را فراهم كرده ا‌ند، افزايش چشمگيري داشته است.
از ماه آوريل سال 2005 به مناسبت چهارصدمين سال بزرگداشت شخصيت داستاني دون كيشوت در متروهاي اسپانيا، سرويس كتابخانه تاسيس شد كه به مسافران امكان مي دهد مانند كتابخانه هاي عمومي‌، كتاب هاي مورد علاقه خود را در آنجا مطالعه كنند يا امانت بگيرند.
علاوه بر اين، در ايستگاه هاي مترو، سيستم خبررساني تلويزيوني وجود دارد كه مسافران را از آخرين اخبار مطلع مي‌ سازد.
مترو اسپانيا در مجموع نقش بسيار مهمي درحمل و نقل مسافران دارد، زيرا هر روزه ميليون ها نفر مردم از آن استفاده مي‌ كنند و اگر اعتصابي ازسوي كاركنان اين شركت انجام گيرد، موجب سرگرداني بسياري از مردم و ايجاد ترافيك سنگين مي‌ شود.
اعتصاب سه روزه كاركنان متروي مادريد در تابستان سال 2010 و اعتصاب دو روزه كاركنان متروي بارسلون در اواخر ژانويه سال 2011 كه در اعتراض به كاهش حقوق صورت گرفت، سبب سرگرداني ميليون ها مسافر و زيان هنگفت شركت هاي مترو در اين دو شهر شد.



تاریخ خبر: 13900128
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی