شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اظهار نگراني مقامات اروپا از گسترش بحران مالي هم زمان بااجلاس ليسبون

تهران - يك پايگاه اطلاع رساني غربي با اشاره به اجلاس ناتو نوشت: سران كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در حالي براي طرح ريزي آينده اين سازمان در ليسبون در حالي گردهم آمده اند كه بسياري از مقامات كشورهاي اروپايي به جاي توجه به نشست مزبور با بحران اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند و از اين نگران اند كه بحران بيش از اين بانك ها، فرصت هاي شغلي و بازارهاي مالي را تحت الشعاع قرار دهد.
به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، پايگاه اطلاع رساني پوليتيكو نوشت:
با آنكه روز گذشته ( جمعه ) سران كشورهاي عضو مفهوم نوين راهبردي ناتو را براي تغيير راهبرد اين سازمان مورد بررسي قرار داده و آن را تصويب كردند، نشريات و تلويزيون هاي اروپايي به پوشش اخبار كمك مالي اضطراري براي بانك هاي ايرلند پرداختند.
نكته مورد اهميت ديگر احتمال سرايت بحران مالي به پرتغال، محل برگزاري اجلاس، است.
دولت پرتغال به همين دليل، سياست هاي رياضت اقتصادي از جمله كاهش درآمد كاركنان دولت و افزايش ماليات بر ارزش افزوده را پيش گرفته است، اما كارشناسان باور دارند كه تدابير دولت ناچيز و بسيار دير اتخاذ شده است و اين كشور را از بحران تقريبا همه گير در اروپا نجات نخواهد داد.
ريچارد گوآن، كارشناس مركز همكاري هاي بين المللي در نيويورك، در اين زمينه گفت: روند تغيير راهبرد ناتو در ليسبون براي بيشتر مردم اروپا اهميتي ندارد و اگر منتظر شنيدن خبري از ليسيبون باشند، اخبار سرايت بحران اقتصادي به اين كشور را دنبال مي كنند.
استيون منسل ،متخصص بازارهاي جهاني مجموعه سيتي گروپ در لندن، معتقد است كه بحران اقتصادي تاثير مستقيمي بر افراد و شركت ها دارد و حتي كساني كه در كشورهاي پرخطر زندگي نمي كنند، بسيار نگران هستند.
در همين راستا باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا، نيز از زمان رسيدن به پرتغال به آينده تيره و تار اقتصاد جهاني اذعان كرده است.
وي در ديدار با ژوزه سوكراتس، نخست وزير پرتغال، گفت: پرتغال در حال رفع چالش هايي است كه برخي بازارهاي مالي دنيا ايجاد كرده اند. نخست وزير اين كشور خود را ملتزم به اجراي اقدامات اقتصادي شديدي ساخته است و ما همراه با همه كشورهاي اروپايي و پرتغال براي پيشبرد اين اقدامات تلاش مي كنيم.
افزون بر اين، چالش شركت كنندگان در نشست ناتو عدم توجه افكار عمومي به اخبار اين نشست منحصر نمي شود، بلكه نكته مهم تر اين است كه تدابير رياضت اقتصادي كه كشورهاي اروپايي اتخاذ كرده اند، تهديدي براي اين سازمان و نيروهايش به شمار مي آيد. براي نمونه، دولت محافظه كار جديد انگليس اخيرا طرح هايي را براي كاهش چهل و دو هزار نفر از كاركنان دفاعي اش و پايان ماموريت تنها ناو هواپيمابر نيروي دريايي سلطنتي اين كشور اعلام كرده است.
ژنرال آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو، نيز چندي پيش هشدار داد در صورتي كه رياضت اقتصادي در كشورهاي اروپايي تشديد شود، عمليات نظامي مشترك ناتو تضعيف خواهد شد.
وي برآورد كرد در صورت ادامه اين وضعيت و نابرابري هزينه هاي نظامي آمريكا در مقايسه با متحدانش، اين پيمان دچار مشكلات جدي خواهد شد.
راسموسن گفت: اين امر مي تواند عواقب جدي براي انسجام سياسي كشورهاي عضو در بر داشته باشد. در شرايط كنوني همه متحدان بايد با پيامدهاي جدي بحران اقتصادي مقابله كنند. اما اگر كاهش بودجه دفاعي را در به صورت گسترده اعمال كنيم، بايد تاثيرات سياسي منفي آن را نيز در طولاني مدت بپذيريم.
در عين حال، اوباما و ديگر سران كشورها بدون توجه به وضعيت كشورهاي اروپايي در اين اجلاس بازسازي ناتو را مد نظر قرار مي دادند، اما گزارش ها حاكي از ناتواني ارتش پرتغال براي پرداخت حقوق كاركنانش در ماه آتي است.
بر اساس گزارش روزنامه انگليسي فايننشال تايمز وزارت دفاع اين كشور با كمبود بودجه 58 ميليون يورويي مواجه است و نمي تواند حقوق افسران ارتش را در ماه دسامبر(آذر/ دي) بپردازد.
به گفته منسل، فشار بر بودجه دفاعي به دليل كسري بودجه هزينه هاي خدمات اجتماعي از جمله مدارس، بهداشت و درمان و خدمات رفاهي در آينده نزديك افزايش خواهد يافت.
در ابتداي سال جاري ميلادي، يونان شاهد اعتصاب و تظاهرات خياباني بر سر اتخاذ تدابير رياضت اقتصادي از سوي دولت اين كشور به دليل كسري بودجه چشميگر بود. اكنون بيشتر پوشش خبري از سرايت بحران اقتصادي ايرلند به كشورهاي اروپايي از جمله
اسپانيا حكايت دارد.
از همين رو عجيب نيست كه 40 درصد شهروندان فرانسه، آلمان، ايتاليا و
اسپانيا معتقدند كاهش بودجه دفاعي براي كاستن از كسري بودجه بهترين راهكار در برابر دولت هاي اين قاره است.


تاریخ خبر: 13890901
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی