پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

همایش مجازی” اقتصاد چگونه کار می کند؟” سیاست گذاری شرکتها به دنبال بحران مالی برگزار شد– 6 آذر 1399


همایش مجازی” اقتصاد چگونه کار می کند؟” سیاست گذاری شرکتها به دنبال بحران مالی با حضور اعضا و علاقمندان روز 06 آذرماه1399 برگزار گردید.در این وبینار آقای دکتر مولوی به نکات ذیل اشاره کردند :            

اقتصاد ایران و مکانیزم های حاکم بر آن

خلق پول در اقتصاد چگونه روی می دهد؟

نرخ بهره و تاثیر آن بر کلیت اقتصاد ایران

چرخه های رونق و رکود در اقتصاد ایران

بانک مرکزی چگونه بر زندگی تک تک ما تاثیر می گذارد؟

چگونه کوه نقدینگی ایجاد می شود؟

چرخه های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران

تورم و ذینفعان آن

نحوه حرکت بازارها در رکود تورمی

تعامل و تعارض بازارهای در اقتصاد ایران

شرکتهای برنده و بازنده در ساختار اقتصاد ایران

مکانیزم بازار سرمایه و تاثیر آن بر اقتصاد ایران میزان تولید ناخالص داخلی (GDP یا Gross Domestic Product) بهترین روش برای سنجش اقتصاد یک کشور است. تولید ناخالص داخلی شامل تمامچیزهایی است که توسط همه‌ی مردم و شرکت‌های واقع در یک کشور تولید می‌شود .  روش‌های مختلفی برای سنجش تولید ناخالصداخلی یک کشور وجود دارد. اما شناخت انواع و کاربردهای آن بسیار مهم است .

* تولید ناخالص داخلیاسمی:   به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ ،تولید ناخالص داخلی آمریکا برابر حدود ۱۸ تریلیون دلار بود. این عدد نشان‌دهنده‌ی میزان اسمی تولید ناخالص داخلی آمریکاست؛زیرا این برآورد خام است و افزایش قیمت نیز در آن لحاظ شده است. در آمریکا، اداره‌یتحلیل آمارهای اقتصادی (BEA) ، هر سه ماه یکبار این برآوردرا انجام می‌دهد و هر بار با دریافت داده‌های جدید آن را مورد بازنگری قرار می‌دهد .

* تولید ناخالص داخلیواقعی:   به منظور مقایسه‌ی سال به سال خروجی‌های اقتصادی، باید تأثیر تورم را از محاسباتخارج نمود. برای این کار، تولید ناخالص داخلی واقعی محاسبه می‌شود که در آن از شاخصضمنی قیمت استفاده می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به سال پایه چهمقدار تغییر کرده‌اند. با ضرب شاخص ضمنی قیمت در تولید ناخالص داخلی اسمی، تولیدناخالص داخلی واقعی به دست می‌آید . موارد مهم لایحه بودجه ۱۴۰۰ چیست؟ بر اساس لایحه بودجه شرکتهای دولتی سال آتی، جمع کل منابعشرکتها، بانکها و موسسات عمومی وابسته به دولت،    حدود1540 هزارمیلیارد لحاظ شده است .

بر این اساس درآمدها، 1000 هزار میلیارد تومان، اعتباراتهزینه 4200 میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای 6000 میلیارد تومان وتسهیلات بانکی 1000 هزار میلیارد در نظر گرفته شده است. بر این اساسا برای وامهایخارجی 83 هزار میلیارد تومان و داراییهای جاری نیز 50 هزار میلیارد تومان لحاظ شدهاست.سایر دریافتیها نیز 227 هزار میلیارد تومان بوده است . نکته جالب توجه اینکه در بودجه سال گذشته   منابع شرکتهایدولتی 1480 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بوده که بر این اساس منابع شرکتها نسبت بهسال 1399 حدود 60 هزار میلیارد تومان رشد کرده که معادل رشد 4 درصدی است .

اما نکته مهم این است که چگونه بر خلاف سنوات قبل بودجهشرکتها تنها 4 درصد رشد کرده است .

برخی کارشناسان معتقدند،   عدد1540 هزارمیلیارد تومان ثبت شده درلایحه1400به این دلیل است که تعهدات قانونی مانند سهم دولت،سهمصندوق توسعه ملی،سهم هدفمندی،سهم مناطق محروم و...بعنوان کسورات قانونی درقالب اصلاحساختار حذف شده است .


تاریخ خبر: 13990908
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی