سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

نشست مجازی در اقتصاد ایران شرکتها برای چه شرایطی آماده باشند؟ جنگ ذینفعان در اقتصاد ایران-11 مهر برگزار شد99
نشست مجازی در اقتصاد ایران شرکتها برای چه شرایطی آماده باشند؟ جنگ ذینفعان در اقتصاد ایران-11 مهر 99 با حضور اعضا و علاقمندان روز  برگزار گردید.در این وبینار آقای دکتر مولوی به نکات ذیل اشاره کردند:

در بهار ۹۹ اولین وبینار اقتصاد ایران به کدام سو می رود را برگزار کردیم، پیش بینی تورم ۶۰ رصدی با روند نقدینگی و رشد منفی اقتصادی که در اسلایدها ارایه شود را به یاد دارم.
اقتصاد ایران در این ۶ ماهه تقریبا تمام کارهایی را که می توانست فشار شدیدی به مردم وارد بیاورد را انجام داده است.
روند رشد نقدینگ ۷.۳٪ در سه ماه
روند رشد اقتصادی منفی ۳.۵ درصدی
روند افزایش ارزش ارزهای خارجی و رسیدن دلار به ۲۷ هزار توامان
رسیدن متر مربع ملک در تهران به ۲۶ میلیون تومان در شهریور
طلای آب شده بت بیش از ۱،۲۰۰،۰۰۰ تومان
افزایش ۸۰٪ مواد خوراکی مصرفی
افزایش ۶۰٪ خدمات
اما آیا آینده اقتصاد ایران در ماه های آینده و تا انتهای سال ۱۳۹۹ همینگونه خواهد بود؟
آیا وضعیت تعدیل می شود؟
یا ممکن است به سمت ابر تورم حرکت کنیم؟
اقتصاد مکانیزم هایی دارد که کار خودش را خواهد کرد و شوخی با کسی ندارد
بازار ها ذینفعان خود را دارند و همه در شرایط ایران به دنبال حداکثر کردن منافع خود هستند
اما این بار انتخابات امریکا هم در میان است، تقریبا ۶ هفته دیگر به ۱۳ آبان باقی مانده است و انتخابات امریکا اثری مهم بر تمام دنیا از جمله ایران دارد.
اما سوال اینجاست این انتخابات تا کجا و چگونه بر اقتصاد ایران تاثیر می گذارد؟



پیچیدگی و اقتصاد

تحلیل های دم دستی شاید خوشایند باشند اما می توانند ما را فرسنگها از جایی که می خواهیم به آن برویم و یا پیش بینی روندها دور کنند. تحلیل های دم دستی شاید بتوانند سریعا ما تحت تاثیر قرار دهند اما می توانند خطر ناک نیز باشند.
پس از فروپاشی وال استریت در سال ۲۰۰۸ برای بسیاری از اقتصاددانن و سرمایه گذاران در جهان نشخص شد که نظام های مالی ، همراه با دیگر نظام های اجتماعی و اقتصادی در برابر دستکاری سودجویانه گروه کوچکی از بازیگران ایمنی لازم را ندارند! (این قسمت بر گرفته از کتاب پیچیدگی و اقتصاد ویلیام برایان آرتور)
اقتصاد بسیار پیچیده است و رفتار های سودجویانه از وال استریت تا بورس تهران، از بازار خودرو تا بازار مسکن می توانند وجود داشته باشند اما آنچه که یکی از عواملتغییر بازی به نفع بازیگرانی خاص در بازار های می شود: دسترسی نابرابر به اطلاعات و یا وجود اطلاعات نامتقارن است!

اطلاعات نامتقارن می توانند نقش بسیار زیادی در تعیین نتیجه یک معامله را داشته باشند.
در بازارهای کارا این امر می تواند به ندرت روی دهد اما وجود دارد و در بازاری با کارایی اطلاعات ضعیف همانند ایران بیشتر!

مواظب اطلاعات نامتقارن در اقتصاد ایران باشید!

آیا ابر تورم خبر می کند؟

مجارستان اولین واحد پولی خود را پس از جدایی امپراطوری اتریش و مجارستان پس از اتمام جنگ جهانی اول، به دست آورد. به آن واحد پولی، کرونا (kronoa) می‌گفتند، اما حکومت جدید و نبود یک سیستم اقتصادی واقعی برای واحد پولی سبب شد که ارزش کرونا به سرعت از کنترل خارج شود. حکومت وقت برای متوقف ساختن تورم تصمیم گرفت تا کرونا را به دور بیندازد و پس از آن در سال ۱۹۲۷، پنگوی (pengő) مجارستان را معرفی کرد. واحد پولی پنگو به استاندارد طلا بستگی داشت و در ابتدا، یکی از پایدارترین ارزهای موجود در جهان بود. پنگو در دوران رکود اقتصادی بزرگ دهه ۱۹۳۰ و در حین بیشتر جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۴۴، زمانی که ارتش هیتلر به این پادشاهی لشگرکشی کردند، همراه مجارستان بود. جنگی که پس از آن میان نیروهای آلمانی و شوروی رخ داد، به تخریب اقتصاد کشور منجر شد و پنگو با افت ارزش شدید روبه‌رو گشت.

یک اسکناس ۵۰۰ هزار کرونا در سال ۱۹۲۳
زمانی که جنگ به اتمام رسید و پنگو نتوانست خود را احیا کند، حکومت تصمیم گرفت تا پول چاپ کند و در کشور، سیل اسکناس راه بیندازد؛ این عمل انجام شد تا اگر حکومت مجارستان در جلوگیری از افت شدید پنگو موفق نشد، حداقل مردم پول کافی در نقدینگی خود داشته باشند. امروز همه ما، استدلال اشتباه این تصمیم را می‌دانیم و در نهایت اقتصاد کشور تا مرز سقوط پیش رفت.
قیمت‌ها در مجارستان سر به فلک گذاشت، همان طور که در یادداشت‌های وب‌سایت خبری آمریکایی بیزینس اینسایدر (Business Insider)، این متن دیده می‌شود:
کالایی که در سپتامبر ۱۹۴۵، تنها ۳۷۹ پنگو قیمت داشت، در ژانویه ۱۹۴۶ به ۷۲,۳۳۰ پنگو، در فوریه به ۴۵۳,۸۸۶ پنگو، در مارس به ۱,۸۷۲,۹۱۰ پنگو، در آوریل به ۳۵,۷۹۰,۲۷۶ پنگو، در ۳۱ ماه می به ۱۱٫۲۶۷ میلیارد پنگو، در پانزدهم ژوئن به ۸۶۲ میلیارد پنگو، در سی‌ام ماه ژوئن به ۹۵۴ هزار میلیارد پنگو، در هفتم ماه جولای به ۳ میلیارد میلیارد پنگو، در پانزدهم جولای به ۱۱ هزار میلیارد میلیارد پنگو و در تاریخ ۲۲ جولای سال ۱۹۴۶ به مقدار باورنکردنی یک هزار میلیارد هزار میلیارد پنگو رسید.

آیا طلا به بالاتر از ۲۰۰۰ در انش جهانی خواهد رسید!

قیمت طلا در مقطعی از معاملات به 1882 دلار در هر اونس رسید که پایین‌ترین رقم از 12 اوت بوده است. در ادامه معاملات با تشدید نگرانی‌ها از دور جدید قرنطینه شهرها در اروپا قیمت طلا ترمیم شد و به 1914 دلار و 34 سنت رسید.
تقویت ارزش دلار سبب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.
جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته، فدرال رزرو همچنان متعهد به استفاده از تمام ابزارها برای کمک به ترمیم اقتصاد بحران‌زده این کشور است.
وزیر بهداشت آلمان دیروز گفت، بالا گرفتن موارد ابتلا به کرونا در کشورهایی نظیر فرانسه، اتریش و هلند نگران‌کننده است. وی افزود، برلین دیر یا زود شاهد ورود مبتلایان از این کشورها به داخل مرزهای خود خواهد بود.
طلا که به‌هنگام بروز وضعیت‌های آشفته سیاسی و اقتصادی محل امنی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود شاهد جهش حدوداً 26درصدی قیمت از ابتدای امسال بوده است.
مقامات بهداشتی انگلیس هم اعلام کردند که این کشور طی هفته‌های آینده شاهد رشد نرخ مرگ‌ومیر ناشی از کرونا خواهد بود مگر آنکه اقداماتی فوری برای جلوگیری از گسترش سریع موج دوم کرونا اتخاذ شود.
بر اساس اعلام مؤسسه مشورتی کوآلیشن، درآمد 50 بانک بزرگ سرمایه‌گذاری جهان از تجارت فلزات گرانبها امسال دو برابر شده است.


تاریخ خبر: 13990712
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی