پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

بررسی شرکتهای شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس تا انتهای سال با توجه به انتخابات آمریکا-10 مهر 99

وبینار بررسی شرکتهای شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس تا انتهای سال ۱۳۹۹ در با حضور اعضا و علاقمندان 10 مهر 1399 برگزار گردید.در این وبینار آقای دکتر مولوی به نکات ذیل اشاره کردند:

کلید سرمایه‌گذاری این نیست که بسنجید یک صنعت چقدر می‌تواند روی جامعه تاثیر بگذارد یا اینکه چقدر آن صنعت رشد خواهد کرد، بلکه باید مزایای رقابتی هر شرکت را تشخیص داد و مهمتر از همه اینکه این مزایای رقابتی چقدر طول می‌کشد.
«وارن بافت»
سی شرکت بزرگ بورس تهران لنگر بازار سرمایه هستند و در دوران حرکت کج دار و مریض شاخص بورس برای اولین بار به بررسی این شاخص و آینده شرکتهای آن خواهیم پرداخت.
شرکتهایی که در گروه های مختلفی قرار داردن و باید دید که تا انتخابات امریکا و بعد از آن چگونه می توانند منافع مان را برطرف نمایند.
در این وبینار ۳ ساعته به بررسی همه ۳۰ شرکت خواهیم پرداخت به گونه ای که شرکت کنندگان به یک چشم انداز از ریسکها، نقاط قوت و ضعف و فرصتهای هر کدام دست یابند.
برخی از ۳۰ شرکت بزرگ بورس عبارتند از:
* وبملت
*وپاسار
*کچاد
*فخوز
*فولاد
*وغدیر
*کگل
*حکشتی
*همراه
*ومعادن
*رمپنا
*اخابر
*مبین
*اخابر
*نوری
*جم
*فارس
*شبندر
*شبدیس
*تاپیکو
*شتران
این وبینار با رویکرد مدیریت ریسک برگزار خواهد شد و سعی می شود تمام شرکتها با این رویکرد بررسی شوند تا در ادامه سال ۹۹ سرمایه گذاران درک درستی از وضعیت هر کدام برای بودنشان در سبد سهام داشته باشند.


شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس چیست؟

بزرگی شرکت‌ها در سایت سازمان بورس بر اساس ارزش روز یک شرکت محاسبه می‌شود. برای محاسبه ارزش روز سهام یک شرکت از رابطه زیر کمک گرفته می‌شود:
قیمت پایانی سهام × تعداد کل سهام شرکت = ارزش روز یک شرکت
۳۰ شرکت بزرگ‌تر شامل شرکت‌هایی می‌شود که در صدر ۳۰ شرکت بزرگ بورس قرار بگیرند و شاخص سی شرکت بزرگ‌تر میانگین وزنی این ۳۰ شرکت را برآورد می‌نماید و شیوه محاسبه آن مشابه شاخص کل قیمت است. معمولاً در دوران رکود بازار و زمانی که شاخص مسیر مشخصی ندارد با انجام معاملات بلوکی در سهامی که جزو ۳۰ شرکت بزرگ‌تر هستند رقم شاخص را تغییر بااهمیتی می‌دهند.


سرمایه گذاری شاخصی چیست؟
صندوق سرمایه گذاری شاخصی چگونه کار می کند؟

هر روز در اخبار دیده و یا شنیده‌ایم که شاخص بورس امروز نسبت به روزهای گذشته در چه موقعیتی قرار گرفته است مثلا بالاتر یا پایین‌تر از میزان چند روز گذشته است. شاخص کل بازار بورس میانگین فعالیت کل نمادهای فعال در بورس است ولی شرکت‌های بزرگ که میزان دارایی بالاتری دارند تاثیر بیشتری در تغییرات شاخص دارند. به همین دلیل به این شرکت‌ها شاخص ساز می‌گویند. صندوق‌ سرمایه گذاری شاخصی براساس سرمایه‌گذاری در سهام‌های شاخص ساز بازار فعالیت می‌کند.

صندوق های سرمایه گذاری شاخصی یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که هدف آن‌ها نزدیک شدن و پیروی از یکی از شاخص‌های بازار سرمایه است. یعنی هدف‌شان نزدیکی به یکی از بازارهای سرمایه است که این بازار در ایران معمولا بازار سهام انتخاب می‌شود و صندوق‌های شاخصی سعی دارند خودشان را به شاخص بورس نزدیک کنند.
صندوق های سرمایه گذاری شاخصی می توانند هر شاخصی که مناسب می دانند را به عنوان شاخص خود در نظر بگیرند مثلا شاخص طلا، بازار بورس، فروش خودرو و .. . اما تنها شاخص مورد اقبال برای فعالیت در صندوق های سرمایه گذاری در ایران شاخص بازار بورس است. این شاخص می‌تواند شاخص کل یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام باشد

صندوق های شاخصی بورس تهران کدامند؟


صندوق شاخصی فیروزه (ETF)
صندوق شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه در سال 1393 زیر نظر سازمان بورس تاسیس شده است واحدهای سرمایه گذاری این صندوق قابل معامله در بورس و یا (ETF)  می‌باشند. بازدهی این صندوق از زمان تاسیس 270 درصد و بازده سالانه آن 95 درصد بوده است.
صندوق سرمایه گذاری شاخصی کارآفرین
شروع فعالیت صندوق شاخصی کارآفرین از سال 89 بوده و متولی این صندوق موسسه حسابرسی فریوران است. ضامن نقد شوندگی شاخصی کار آفرین بانک کار آفرین است. واحدهای این صندوق به صورت عادی عرضه می‌شود.
بازده سالانه شاخصی کار آفرین 68.54 درصد و از بازده از تاریخ تاسیس 607.52 درصد بوده است. در حال حاضر ارزش دارایی‌های این صندوق 24 میلیارد و 43 میلیون تومان ارزیابی شده است.
صندوق سرمایه گذاری شاخصی کاردان (ETF)
صندوق سرمایه گذاری شاخصی کاردان با نام تجارت شاخصی کاردان از سال 94 شروع به فعالیت کرده است متولی این صندوق «مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی» است این صندوق ضامن نقد شوندگی دارد و ضامن آن شرکت «تامین سرمایه کاردان» است. میزان بازدهی این صندوق در سال گذشته 101 درصد و از تاریخ تاسیس 243.88 درصد بوده است. در حال حاضر ارزش خالص دارایی این صندوق 41 میلیارد و 747 میلیون تومان ارزیابی شده است.

آقای دکتر مولوی سپس با توجه به انتخابات پیش رو در آمریکا با نشان دادن گراف هایی به بررسی نقاطقوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت های 30 شرکت پرداختند

آیا وجود بدهی زیاد در ساختار سرمایه ۳۰ شرکت بزرگ بورس امری منفی است؟

اقتصاد ایران جزو معدود اقتصادهایی است که نرخ تورم دو رقمی دارد و این نرخ تورم دو رقمی را دهه ها ست تجربه می کند ، این نرخ تورم بالا به همراه فاصله با نرخ بهره دستوری فرصتی را در بیشتر برهه های اقتصاد برای موج سواری در اقتصاد ایران فراهم کرده است ، موج سواری که منجر به خلق ثروت فقط از محل تورم می شود.
در ادبیات اقتصادی مشهورترین رابطه بین نرخ بهره و تورم در درازمدت رابطه فیشر است که بیان می‌کند که نرخ ظاهری بهره همواره رابطه‌ای با نرخ تورم در اقتصاد دارد. طبعا این رابطه می‌تواند علیتی از هر دو سو داشته باشد و لذا تحقیق پیرامون این موضوع سال‌ها یکی از دغدغه‌های اقتصاددانان بوده است. جالب است که اکثریت مطلق تحقیقات رابطه علیت را از سمت تورم به نرخ بهره می دانند و معتقدند که مردم با مشاهده نرخ تورم گذشته و انتظار عقلانی که از نرخ تورم‌های آتی دارند، نرخ بهره را تعدیل کرده و اثر تورم را در آن لحاظ می‌کنند.


تاریخ خبر: 13990712
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی