جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

بازارهای موازی سرمایه گذاری در نیمه دوم شهریور - 20شهریور برگزار شد
وبینار تحلیل بازارهای موازی سرمایه گذاری در نیمه دوم شهریور با حضور اعضا و علاقمندان روز پنجشنبه 20 شهریور ماه 1399 برگزار گردید. در اینجا به گوشه ای از سخنان مدرس جلسه جناب آقای دکتر مولوی اشاره می کنیم.

در بازارهای موازی اقتصاد ایران عوامل بنیادی بروز تورم همچنان پابرجا هستند، نقدینگی هر ثانیه ۱۴ میلیون تومان رشد می کند! دولت کسری بودجه دارد! صادرات غیر نفتی بسیار کند رشد می کنند و کرونا امان اقتصاد و فکر را ربوده است.
در این شرایط بدون داشتن یک درک درست از آینده بازارهای سرمایه گذاری و بازارهای موازی نمی توانیم در مسیر پر ریسک درست عمل کنیم.
حال به تمام موارد فوق رمز ارزها و پول یوان دیجیتال چین را هم که اضافه کنید شرایط بغرنج تر می شود.



در سه ماه گذشته ارزش یورو در مقایسه با دلار 10 درصد افزایش یافته است. به گزارش هندلزبلات دلیل این اتفاق معرفی اوراق یورو است یعنی اوراق قرضه‌ای که همه کشورهای اتحادیه ارزی در قبال آنها مسئولیت مشترک دارند.
بانک‌های مرکزی خارج از منطقه یورو حالا می‌توانند از طریق بدهی‌های مشترک، اوراق قرضه اتحادیه اروپا را به عنوان ذخیره نگه دارند و از این طریق لازمه‌ای فراهم شده که یورو به یک نرخ جهانی تبدیل شود.

بر اساس آمارها مجموع تجارت خارجی کشور در این بازه زمانی، معادل ۲۴میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شده است. از این رقم سهم صادرات ۱۰میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رقم خورده است تا بدین ترتیب تراز تجاری کشور تا پنج ماهه منتهی به مرداد ماه، منفی ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار ثبت شود.

تراز تجاری چهار ماهه ۹۹، منفی ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ثبت شد. بنابراین تراز تجاری در پنج ماهه ۹۹ نسبت به چهار ماهه امسال بیشتر منفی شده است. صادرات خالص مرداد برابر با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالی که در تیر امسال، ارزش صادرات معادل ۲ میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رقم خورده بود

بنابراین میزان صادرات مرداد نسبت به تیر روند کاهشی داشته، اما میزان خالص واردات در مرداد ۹۹ برابر با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. این در حالی است که واردات تیر ماه امسال معادل ۳ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به‌دست آمده بود. به این ترتیب روند واردات نسبت به چهارمین ماه سال، کاهشی شده است.

از سوی دیگر صحبت‌های رئیس‌کل گمرک ایران، حاوی نکات دیگری در خصوص مهم‌ترین مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی هم بود. بر این اساس چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه به ترتیب مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران در پنج ماهه امسال بوده‌اند. همچنین چین، امارات‌متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان به‌عنوان مهم‌ترین مبادی وارداتی ایران در این مدت اعلام شده‌اند.

داستان تغییر استراتژی دولت حدود یک ماه پیش از طرح گشایش اقتصادی شروع شد و با لغو عرضه دارادوم و سپس تکذیب آن و تغییر ساعت‌های بازار و غیره ادامه یافت. این اتفاق‌ها، مانند اولین حرکت دومینو تاثیر منفی روی بازار گذاشت، در حالی که از نظر بنیادی تغییری در بازار اتفاق نیفتاده و از نظر تورمی هم اوضاع بدتر شده است.

وقتی بازار روند عادی خود را طی می‌کرد و قرار بود با عرضه دارادوم سرعت بیش‌تری بگیرد و شاخص محدوده دو میلیون و 100 و 200 هزار را هم رد کرد، اما نقدینگی به سمت بازارهای موازی رفت! اینجاست که سیاست‌گذار باید متوجه شود، گوش دادن به حرف افرادی که در حوزه اقتصادی نامه‌نگاری می‌کنند، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در دنیا با نامه‌نگاری تغییر نمی‌یابد.



تاریخ خبر: 13990622
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی