چهار شنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

سمینار مجازی مدیریت سبد سهام برگزار شد

وبینار مدیریت سبد سهام با حضور اعضا و علاقمندان روز پنجشنبه 19 تیرماه 1399 برگزار گردید. در اینجا به گوشه ای از سخنان مدرس جلسه جناب آقای دکتر مولوی اشاره می کنیم.

خاطر نشان می گردد این سری وبینارها هر هفته برگزار و با توجه به اتفاقات روز مطالب جدیدی ارائه میشوند

بررسی نقش حضور معدنی ها در سبد سهام

نقش دلار جهانی بر بازار کمودیتی ها (کالایی)
بازارهای کمودیتی که مواد معدنی همانند طلا ، مس پالادیوم ، اهن اسفنجی ، فولاد و … جزو آن است رابطه معنی داری با بازار جهانی شاخص دلار دارد، قدرت گرفتن دلار به منزله تضعیف این بازار است و بلعکی(البته موارد خاص متفاوتی هم وجود دارد).

نقش نوسانات دلار - ریال بر صنایع معدنی
افزایش قیمت دلار نسبت به ریال در گام اول موجب قدرت گرفتن صادراتی ها می شود که شرکتهای معدنی ایران نیز از این جمله هستند که لیست آنها را در پستهای قبلی دیدی، در این شرایط صادرات مواد معدنی می توانند نقش یک موتور جت را برای شرکتها بازی کند.اما در برخی موارد اقتصاد دستوری ایران مانع استفاده شرکتها از این فرصتهای صادراتی می شود

اقتصاد دستوری و صنایع معدنی
نمونه عینی اقتصاد دستوری و ممانعت از صادرات مواد معدنی در سال ۹۷ و ۹۸ بر روی سنگ اهن بود که تاثیر منفی بر روی صادرات شرکتهایی همچون گل گهر داشت

بانکها و نقش انها در مدیریت سبد سهام

بانکهایی که درامد های مشاع و غیر مشاع متعادل و البته پایداری دارند همواره می توانند به سبد سهام ما قوت ببخشند.

درآمدهای مشاع بانک‌ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری‌ها حاصل می‌شود که اگر از این درآمد حاصل شده، سهم سود سپرده گذاران کسر شود، سهم بانک از درآمدهای مشاع حاصل می‌شود. همچنین درآمدهای غیر مشاع نیز مجموع درآمدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت‌های مشاوره‌ای بانک‌ها است.
در گذشته، به دلیل تفاوت زیاد بین نرخهای سود دریافتی با سود پرداختی، بانک‌ها بخش اعظم درآمد خود را از محل تفاوت بین سود دریافتی از تسهیلات و سود پرداختی به سپرده گذاران کسب می‌کردند، اما طی سالهای اخیر با توجه به کاهش تفاوت بین نرخ سود دریافتی از تسهیلات و نرخ سود پرداختی به سپرده گذاران و همچنین تمایل مشتریان به سپرده‌های سرمایه گذاری و در نتیجه، افزایش بهای تمام شده پول، حاشیه سود عملیاتی بانکها از محل درآمدهای مشاع به شدت تنزل یافته است و باعث شده است که بانک‌ها تمایل چندانی به کسب درآمد از محل درآمدهای مشاع نداشته باشند و در مقابل کسب درآمد از محل درآمدهای غیر مشاع، به دلیل دریافت کارمزد به صورت نقدی و در نتیجه، ایجاد جریان نقد برای بانک و همچنین ریسک پایین نسبت به درآمدهای مشاع، باعث روی آوردن اکثر بانک‌ها به سمت این گونه درآمدها شده است. وجود مطالبات معوقه و نیاز شدید بانک‌ها به منابع جدید درآمدی باعث شده درآمدهای غیر مشاع بانک‌ها روز به روز در حال افزایش باشد.

پتروشیمی ها همواره پولساز بوده اند اما
چه محصولاتی در سبد سهام ما می تواند
توازن را برایمان به ارمغان بیاورد؟

بررسی محصولات پتروشیمی ها شاید در این روزهای صعودی شاتلی بورس بی معنی باشد اما در روز موعود (سقوط ها و صعودهای معنی دار و مهم) تاثیر گذار خواهد بود.
بسیاری از مواد پتروشیمی در بازارهای کالایی (کمودیتی) در حال معامله هستند و تحت تاثیر شاخص دلار جهانی!

به عنوان مثال:
در آسیا، بازار نقدی پروپیلن در طی هفته گذشته در میان تقاضای ناامیدکننده، عمدتاً روندی ثابت را دنبال کرد. تاجران قیمت‌های نقدی را از پایان هفته گذشته در میزان 910 دلار در هر تن (CFR چین) و 900 دلار در هر تن (FOB کره جنوبی) گزارش کردند.

خوب؟
داشتن پتروشیمی ها در سبد سهام حتما مهم است و تاثیر گذار اما محصولات جهانی اینده دار را حتما در اولویت خود قرار دهید.



سرمایه‌گذاران بی‌مهابا در مقابل سرمایه‌گذاران محافظه کار
به طور کلی، هرچه تحمل ریسک شما بیشتر باشد، سبد سهام شما بی مهاباتر خواهد بود؛ یعنی بخشی بزرگتری از سرمایه خود را به اوراق مالکیت و سهام و بخش کمتری را به دیگر اوراق با درآمد ثابت اختصاص خواهید داد.
در عوض، هرچه ریسک کمتر باشد، سبد اوراق بهادار شما محافظه‌کارانه‌تر خواهد بود.

هدف اصلی پورتفوی محافظه کار حفظ ارزش سبد اوراق بهادار است. تخصیص نشان داده شده در بالا بازده درآمد جاری اوراق را بیان می‌کند و همچنین پتانسیل رشد سرمایه بلند مدت برای سرمایه‌گذاری در سهام‌های پرکیفیت را فراهم می‌كند.
پورتفوی بی محابای (ریسک گریز) میانه رو میانگینی از نوسان ریسک را تحمل می‌کند. این نوع سبد سهام افرادی را جذب می‌کند که ریسک بیشتر در سبد سهام خود را برای رسیدن به تعادل رشد سرمایه و درآمد می‌پذیرند.

ریسک های بزرگ را تنها بعد از آماده سازی بزرگ می توان انجام داد
رابرت فریگنو

روش مدرن پورتفولیو چیست؟
در مطالب قبلی به استراتژی های معاملاتی در بازار بورس چون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال اشاره کردیم. که هر یک کاربرد خاص خود را در تحلیل بازار سهام دارند. در این متن اشاره ای داریم به روش مدرن پورتفولیو در بورس ، که توسط هری مارکویتز بیان شده است. این روش بر مبنای محاسبات ریاضی و بر مبنای ریسک و بازده سهام بنا شده است.
روش مدرن پورتفولیو در بازار بورس، به کارا بودن بازار تاکید دارد، و بیان می دارد که اطلاعات بازار فقط در اختیار قشر خاصی نیست، بلکه تمام افراد حاضر در بازار سرمایه به اطلاعات دسترسی دارند.آنچه اهمیت دارد شفافیت و خلوص اطلاعات است که باید در معاملات بازار جاری باشد.

ریسک بزرگ که ممکن است بتوانید با مدیریت درست در پورتفولیو خود آن را تبدیل به بازده بزرگ کنید

ریسک نوسانات نرخ ارز
ریسک اقتصاد مبتنی بر تورم
ریسک نرخ بهره
ریسک اقتصاد ستوری(مداخله دولت ها در اقتصاد)
ریسک تحریم

پورتفولیو داشتن حرفه ای کاریست سخت ، اما اگر بتوانید یک سبد سهام کارامد داشته باشید می توانید به گفته گرانت کاردونه سرمایه گذاری مناسبی انجام دهید وی با سرمایه گذاری های درست از ۳۰۰۰ دلار به ۱ میلیارد دلار رسید!
البته همین جمله شاید ساده باشد اما در پس آن مهارت ، جسارت، شانس، هدف درست ، اقتصاد پویا هم نهفته است.
اما در کشوری همانند ایران و با ریسک هایی که قبلا بر شمردیم(مطالب قبلی مطالعه شود) دیدیم که سرمایه گذاری در بازار سرمایه بدون داشتن یک سبد بزرگ امکان ناپذیر است.



تاریخ خبر: 13990421
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی