جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اطلاعیه های اتاق ایران و اسپانیا

هدف‌گذاری برای انسجام بین اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی در سال 1397

آخرین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در سال ۹۶ با هدف یافتن سازوکاری برای هماهنگ‌سازی و انسجام دهی به اتاق‌های مشترک و استانی برگزار شد. بر این اساس شیوه‌نامه‌ای برای تعیین سطح همکاری‌ها اتاق‌های مشترک و استانی در حال تدوین است که ارتقای کیفیت سطح هیئت‌های اعزامی و بهبود همکاری‌های بین‌المللی بین ایران را دنبال می‌کند.

نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با هدف یافتن سازوکاری برای هماهنگ‌سازی و انسجام‌بخشی به اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی برگزار شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با تأکید بر این نکته که امروز بیش از هر زمان دیگری باید در مجامع جهانی حضور داشته باشیم، گفت: تا آنجا که توانستیم تلاش کردیم تا در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشیم و این راه را ادامه خواهیم داد. امروز در WCF حضور داریم، در اتاق‌های جاده ابریشم نیز حاضر هستیم و به تازگی اجلاس اکو را با حضور 9 کشور از بین 10 عضو برگزار کردیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های اتاق در عرصه بین‌المللی نیز گفت: اتاق از گذشته به دنبال اثرگذاری در روابط خارجی بوده و می‌دانیم که برای انجام هر کاری مجبور هستیم تا چراغ سبزی از مقامات کشوری بگیریم. در این رابطه نامه‌نگاری کرده و حتی مذاکرات حضوری داشتیم تا در راستای تنش‌زدایی و ایجاد آرامش قدم برداریم. البته هنوز تلاش‌ها در این رابطه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اتاق ایران این ظرفیت را دارد و می‌تواند با توجه به جایگاهش در عرصه بین‌المللی، قدم‌های خوبی بردارد.

رئیس اتاق ایران با اعلام این مطلب که رویکرد وزارت خارجه نسبت به گذشته تغییر کرده و روند حرکتی مثبتی دارد گفت: اتاق‌های مشترک می‌توانند از موقعیت به وجود آمده استفاده کنند، از طرفی اتاق ایران باید ارزیابی دقیقی از فعالیت اتاق‌های مشترک داشته باشد تا اتاق‌ها به صورت فعالانه مشارکت کنند.

وی پیشنهاد داد: اجلاس منطقه‌ای با کمک اتاق‌های مشترک در سطح کشور برگزار شود تا متناسب با استعدادهای موجود، شعبه اتاق‌های مشترک در مناطقی که لازم است، تأسیس شود.


برنامه‌های بین‌المللی اتاق ایران برای سال 97

پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران با اذعان به اینکه سازمان‌ها و بخش خصوصی کشور کنشگری در مجامع بین‌المللی را به خوبی نیاموخته‌اند، تصریح کرد: شاید وزیر امور خارجه کشور در این حوزه حرفه‌ای و خبره باشد اما دیگر نهادهای ما چنین وضعیتی ندارند. اگر بانک مرکزی در دوران پسابرجام در عرصه جهانی فعال بود، امروز شرایط بهتری داشتیم. در دیگر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همین شرایط وجود دارد. متأسفانه بخش خصوصی هم تا حدی دچار این آفت شده است. وی ادامه داد: متأسفانه در راهبردی عمل کردن جایگاه خوبی نداریم، از طرفی نباید فراموش کرد که با بهترین عملکرد در اعزام هیات ها نیز راهبردی عمل نمی‌کنیم. چراکه هدف‌گذاری درستی نداریم و برای همین نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: تا قبل از اتفاقات اخیر در سطح بین‌المللی، نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم اما دستگاه‌های دولتی خواستار کنشگری در این خصوص نبودند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اعلام این خبر که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آینده قرار است برگزاری همایش جاده ابریشم، همایش اتاق‌های فارسی‌زبان و همایش بین‌المللی اتاق‌های دنیا برای صلح را پیگیری کنیم، تأکید کرد: اتاق‌های مشترک در سال آینده با این رویکرد که مشکلات جهانی کشور را چگونه می‌توان حل کرد، برنامه‌ریزی کنند. استفاده از ابزارها برای برقراری ارتباط بانکی کشور با دیگر کشورهای دنیا باید در اولویت کاری اتاق‌های مشترک قرار گیرد.

سلطانی با تأکید بر ظرفیت و جایگاه اتاق‌های مشترک ادامه داد: اتاق ایران در عرصه بین‌المللی باید تنها سیاست‌گذار باشد و فعالیت‌های بین‌المللی بخش خصوصی توسط اتاق‌های مشترک پیگیری شود. به طور قطع این‌گونه بهتر می‌توان به نتیجه رسید.

سلطانی با اشاره به مطالعات انجام شده برای احداث دفاتر اتاق ایران در ۵ نقطه دنیا گفت: مطالعات اولیه برای این کار صورت گرفته و بودجه‌ای هم برای این موضوع اختصاص داده‌ایم. ازآن‌رو که اتاق ایران به دنبال انجام یک کار نمادین نیست در نتیجه باید مطالعات لازم صورت گیرد تا به صورت هدفمند این دفاتر را در سطح دنیا تأسیس کنیم. این دفاتر در درجه اول به صادرات خدمات و کالاهای ایرانی مشغول هستند.

تدوین شیوه‌نامه‌ تعیین سطح همکاری‌ها بین اتاق‌های مشترک و استانی

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در این نشست، رفع هم‌پوشانی  بین اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی را هدف از برگزاری این نشست دانست و با اعلام این خبر که شیوه‌نامه‌ای برای تعیین سطح همکاری‌ها بین این دو بخش در حال تدوین است، گفت: این شیوه‌نامه به زودی تصویب خواهد شد و هدف از آن ارتقای کیفیت سطح هیئت‌های اعزامی و پذیرشی از یک طرف و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی بین ایران با سایر کشورهای جهان است.

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان نابه سامانی در اعزام و پذیرش هیئت‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: لازم است سازوکار ۳ جانبه بین اتاق‌های مشترک، اتاق‌های استانی و اتاق ایران شکل بگیرد. از طرفی لازم است تکلیف را با سازمان توسعه و تجارت مشخص کنیم، در حال حاضر این سازمان نیز اقدام به اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی می‌کند.

وی ادامه داد: وجود چندین متولی برای یک امر تنها موجب نابه سامانی در آن موضوع می‌شود. این فعال اقتصادی ارائه اطلاعاتی که مربوط به کشورهای هدف می‌شود را نیز از جمله خدماتی دانست که اتاق‌های مشترک می‌توانند در اختیار فعالان اقتصادی و از جمله اتاق‌های استانی قرار دهند. این فعال اقتصادی تصریح کرد: اطلاعاتی که از اتاق‌های مشترک دریافت می‌شود باید فراتر از آنچه باشد که در سایت‌ها و فضای مجازی وجود دارد؛ اطلاعاتی که می‌تواند منجر به بهبود سطح همکاری‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف شود.

جمعه‌ای همچنین شناخت از ظرفیت اتاق‌های استانی از سوی اتاق‌های مشترک برای راهنمایی بهتر طرف‌های خارجی که با کدام اتاق‌ها و استان‌ها همکاری کنند را نیز مورد تأکید قرار داد.

در ادامه احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا خواستار حضور نماینده اتاق مشترک در جمع هیئت نمایندگان اتاق ایران شد و تصریح کرد: در بازنگری اساسنامه اتاق باید به موضوع جانشین پروری توجه ویژه شود. راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز این هدف مهم شود.

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق ایران و چین در مورد پذیرش هیئت‌ها در استان‌ها خواستار دقت نظر بیشتر شد و گفت: اتاق‌های استانی باید به هنگام پذیرش هیئت‌ها از کشورهای مختلف با اتاق مشترک کشور موردنظر هماهنگ باشند. همچنین لازم است اتاق‌های استانی اطلاعات منسجم و جامع خود را در خصوص هر منطقه در اختیار اتاق‌های مشترک قرار دهند.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در آذر سال آینده با موضوع واردات به چین در شانگهای خبر داد و با تأکید بر حضور ۱۶۶ کشور مختلف در این نمایشگاه خواستار مشارکت اتاق‌های استانی در این نمایشگاه شد.

علیرضا کشاورز، رئیس اتاق قزوین انتشار قوانین اقتصادی کشورها و آنچه در این کشورها اجرایی می‌شود را با همکاری اتاق‌های مشترک خواستار شد و ادامه داد: بهتر است حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با همکاری اتاق‌های مشترک صورت گیرد تا در حضور و عرضه محصولات ایرانی به صورت هماهنگ و منسجم و با برنامه عمل کنیم.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و فرانسه حضور نمایندگی اتاق‌های مشترک در استان‌هایی که به دلیل هم‌جواری با برخی کشورها همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند را ضروری توصیف کرد و افزود: حضور مؤثرتر اتاق‌های مشترک در رسانه‌های کشور مقابل به تلطیف نگاه‌های بین‌المللی نسبت به ایران کمک می‌کند.


محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا با تأکید بر اهمیت دیپلماسی اقتصادی در سطح دنیا تصریح کرد: برای حضور بین‌المللی به همکاری سفیرهای ایران در سایر کشورها نیاز مبرم داریم. بدون همکاری با سفارتخانه‌های ایران در کشورهای هدف نمی‌توانیم به درستی حرکت کنیم. البته ارتباط با سفیر کشور هدف در ایران نیز ضرورت دارد.

این فعال اقتصادی بر تدوین نقشه راه برای همکاری با کشورهای هدف تأکید کرد و حضور هدفمند در کشورهای مختلف را خواستار شد. وی افزود: در حال حاضر اتاق‌های استانی اسپانیا به صورت فعال وارد شده‌اند و علاقه شدیدی به همکاری با فعالان اقتصادی ایرانی دارند.

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج با اشاره به وجود مشکلات مختلف در عرصه بین‌المللی، عنوان کرد: قبل از هر چیز باید مشکلات بانکی و سرمایه‌گذاری را در کشور حل کنیم، تا زمانی که بسترها فراهم نشود سفارتخانه‌های ما در اقصا نقاط دنیا نمی‌توانند به موضوع تجارت و سرمایه‌گذاری وارد شوند.

حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک ایران و کره جنوبی اعلام کرد: هر کدام از کشورهای مورد نظر ظرفیت‌های ویژه‌ای دارند که باید آنچه به عنوان مزیت رقابتی مطرح است را شناسایی و در اختیار اتاق‌های استانی قرار دهیم. این اتفاق می‌تواند در داخل نیز انجام شود و اطلاعات به دست آمده از استان‌های مختلف را در اختیار طرف خارجی قرار دهیم.

علا میرمحمدصادقی، رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا نیز با اشاره به امکانات ایجاد شده در اتاق ایران و لزوم استفاده از این امکانات به بهترین نحو تصریح کرد: متأسفانه از امکانات و دستاوردهای خود به خوبی استفاده نمی‌کنیم. اتاق ایران باید رسیدگی بیشتری به وضعیت اتاق‌های مشترک داشته باشد مشکلات این بخش‌ها باید حل‌وفصل شود.

 وی با تأیید نظر پورفلاح در خصوص حضور نمایندگان اتاق‌های مشترک در جمع هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: اتاق‌های مشترک نیز باید برای رفع چالش‌های بین‌المللی فکر کنند و راه‌حل ارائه دهند. در بسیاری از مواقع مشکلات با کمک همین اتاق‌ها حل شده است. از طرفی اتاق‌های مشترک باید گزارش کار خود را در اختیار معاونت بین‌المللی قرار دهند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران


تاریخ خبر: 13961220
حضور شرکت های اسپانیایی در نمایشگاه MEDLAB و ARAB HEALTH دبی 2024
پنجمین نشست مشاوره به کسب و کار 8 اسفند ماه
هیئت اسپانیایی مبلمان، مواد آرایشی و بهداشتی و لباس کودک
کتاب نمایشگاه‌های اسپانیا در سال 2024
حضور شرکت اسپانیایی در زمینه انواع ملات و چسب ساختمانی در تهران- بهمن ماه 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی